CULTURE_info // praizvedba baletne drame Gospođa Bovary u zagrebačkom HNK

    Bila je zaljubljena u sve romane, bila je junakinja svih komada, val svih knjiga poezije….(G. Flaubert)

    Valentina Turcu, nagrađivana koreografkinja i redateljica koja je bila nominirana za prestižnu baletnu nagradu Kyoto Prize, upustila se u novu pustolovinu stvarajući neorealističku baletnu dramu pod naslovom Gospođa Bovary prema motivima istoimena romana Gustavea Flauberta koja će biti praizvedena 25. lipnja.

    ton contTG6A0614

    Gustave Flaubert uzdrmao je francusko društvo 19. stoljeća. Beskompromisno i strastveno traganje za istinom i ljepotom, što su dva glavna atributa istinskoga umjetnika u novoj se baletnoj kreaciji Valentine Turcu opiru uvriježenim konvencijama, zadirući duboko ispod površine Flaubertova remek-djela, stvarajući potpuno nov lik upečatljive žene. Emma izlazi iz okvira svojega vremena i društva, oslikavajući naš postčinjenični društveni život opterećen lažnim vijestima, lažnom ljepotom i lažnim prijateljstvima. Stalno težeći samopotvrđivanju, Emma žudi za pažnjom i važnošću među običnim ljudima.

    Glavna umjetnička motivacija Valentine Turcu ogleda se u odbacivanju sveprisutna osjećaja praznine, nemoći i patološkog kompulzivnog ponašanja koje vlada današnjim postmodernističkim i konzumeričkim društvom. Poput detaljne Flaubertove analize, savršena literarnog stila, naracija njezina baleta vodi publiku na uzbudljivo samootkrivajuće putovanje, puno kontrasta, seksualnog naboja i obamrlosti, velikih ideja i ponora požude.

    Osim toga, kvaliteta ove baletne produkcije očituje se i kroz precizne scene koje se izmjenjuju filmskom brzinom, otkrivajući složenost Emmine psihe. Gorljivoj, ali i potresnoj viziji Emmina unutarnjeg svijeta besprijekorno odgovara Chopinova glazba, suprotstavljena i dopunjena minimalističkim glazbenim djelima Philipa Glassa. Emmina neprestana žeđ za ljubavlju i pustolovinama, njezina usamljenost, nepodnošljiva dosada, praznina i autodestruktivno ponašanje, postaju glavne koordinate umjetničkoga postupka Valentine Turcu, stvarajući zavodljivu suvremenu kazališnu atmosferu, u kojoj se Emma oslobađa društva koje je guši.

    Iva Vitić Gameiro Takuya Sumitomo

    Valentina Turcu rođena je u Zagrebu, gdje je od najranijega djetinjstva bila vezana uz baletnu umjetnost jer su njezini roditelji Maja Srbljenović i Marin Turcu bili prvaci Baleta HNK u Zagrebu, prenoseći na nju znanje i ljubav prema baletu. S devetnaest godina, baletno obrazovanje je nastavila u L’École-Atelier Rudra Béjart u Lausannei, gdje je usavršila svoje iznimne plesačke vještine i razvila jedinstven stil te ostvarila niz uloga širokoga raspona u baletima slavnoga Mauricea Béjarta.

    Poslije toga veći je dio njezine plesačke i koreografske karijere vezan uz mariborsko Slovensko narodno gledališče. Prepoznata kao jedna od najkreativnijih plesnih umjetnica Slovenije, dobila je nekoliko prestižnih nagrada; za ulogu u Tangu Edwarda Cluga 1999. je dobila nagradu Udruge baletnih umjetnika Slovenije, a 2006. nagradu publike na festivalu Zlatni lav. Istu nagradu dobila je i 2007. za interpretaciju u baletu Lacrimas E. Cluga.

    Na Svjetskom natjecanju baletnih umjetnika u Nagoji 2002. osvojila je brončanu medalju, a njezina koreografija Rožmarin 2007. dobila je nagradu za najoriginalnije baletno djelo na Slovenskome baletnom natjecanju. U cjelovečernjem autorskom projektu La Callas 2008. na sceni je spojila plesače, glumce, operne pjevače i orkestar. Udruga baletnih umjetnika Slovenije dodijelila joj je godišnje nagrade 2008. i 2013. za iznimne koreografsko-redateljske dosege. Balet Romeo i Julija Prokofjeva postavljen u mariborskom baletu 2012. oduševio je publiku i kritiku na gostovanjima diljem Europe, dok je autorica nagrađena slovenskom državnom nagradom kao producentica i koreografkinja. Godine 2013. prikazan je na Dubrovačkim ljetnim igrama, a premijerno ga je postavila u Nacionalnome baletu u Rigi i Opernome kazalištu u francuskome Metz Métropole.

    ton contTG6A8735

    Koreografirala je razne produkcije, od klasičnih narativnih baleta do modernoga plesa, od velikih produkcija do pojedinačnih koreografskih brojeva za gala koncerte. Spomenimo Bolero, Carmen, Hamleta, Peera Gynta, Majstora i Margaritu, Anu Karenjinu, Opasne veze, Oluju, Ondine, Operu za tri groša, Krvavu svadbu, Don Juana, no to su samo neke od istaknutijih produkcija iz njezina velikog i raznovrsnog opusa koji je gradila kao koreografkinja, redateljica, autorica libreta i/ili glazbenih koncepcija.

    Jedan od njezinih zadnjih projekata bio je balet Evgenij Onjegin postavljen 2016. u Baletu mariborskog SNG-a koji je nagrađen nagradom Grada Maribora Glazer 2017. Časopis Dance Europe proglasio je predstavu jednom od najboljih pet baletnih premijera u Europi u sezoni 2016./2017., uvrstivši autoricu uz bok koreografima A. Watkinsu, A. Khanu, C. Pite, L. Scarlettu, dok je njezino matično mariborsko baletno kazalište stavljeno uz Dresdensku Semperoper, Engleski nacionalni balet, Norveški nacionalni balet, londonski Kraljevski balet.

    Tonal contrastTG6A0276

    Proteklih godina Valentina Turcu surađivala je i s nekoliko značajnih slovenskih i europskih baletnih kazališta, u Hrvatskoj s nacionalnim Baletom u Zagrebu i Splitu, Dubrovačkim ljetnim igrama, Splitskim ljetom. Za Društvo baletnih umjetnika Slovenije rad Valentine Turcu predstavlja nov pomak u kvaliteti i izrazu suvremenoga klasičnog baleta, stoga je 2018. i dobila najveće slovensko priznanje za umjetnička dostignuća Prešernovu nagradu. Iste je godine bila nominirana za najveću japansku nagradu Kyoto koju Fondacija Inamori dodjeljuje za globalna dostignuća na području tehnologije, znanosti, umjetnosti i filozofije.

    Za baletno djelo Smrt u Veneciji prema noveli Thomasa Manna koji je postavila u Baletu HNK u Zagrebu 2018. nagrađena je Nagradom hrvatskog glumišta.
    Praizvedba baleta Gospođa Bovary prema romanu Gustavea Flauberta, za koji je Valentina Turcu autorica koreografije, režije, libreta i glazbenog odabira je njezina 140 predstava.

    GOSPOĐA BOVARY
    Dramski balet prema motivima istoimena romana Gustavea Flauberta
    Koreografija, režija, dramaturgija, glazbena koncepcija Valentina Turcu
    Glazba Frederic Chopin, izabrani autori
    Scenograf Marko Japelj
    Kostimograf Alan Hranitelj
    Oblikovatelj svjetla Aleksandar Čavlek
    Oblikovatelj video projekcija Martin Svobodnik
    Oblikovatelj zvuka Gorazd Vever
    Asistent koreografkinje Anton Bogov
    Baletna majstorica Milka Bartolović
    Asistentica kostimografa Petra Pavičić
    Glazbena voditeljica Ljudmila Šumarova
    Glazbeni korepetitor Teo Visintin
    Inspicijentica Snježana Marasović

    Praizvedba 25. lipnja 2022.
    Predviđeno trajanje: 88 minuta bez stanke
    Osobe
    EMMA BOVARY - Iva Vitić Gameiro / Natalia Kosovac
    CHARLES BOVARY - Takuya Sumitomo / Taiguara Goulart
    LÉON DUPOIS - Guilherme Gameiro Alves / Balint Rauscher
    RODOLPHE BOULANGEUR - Taiguara Goulart / Guilherme Gameiro Alves
    MADAME LHEUREUX - Edina Pličanić / Ozana Mirković / Lucija Radić
    MONSIEUR HOMAIS - Mario Diligente / Yuho Yoshioka
    MADAME HOMAIS - Rieka Suzuki / Mutsumi Matsuhisa
    FELICITÉ - Miruna Miciu / Cristiana Rotolo
    JUSTIN - Simon Yoshida / Kornel Palinko
    VIKONT - Drew Jackson / Mario Diligente
    MADAME LEFRANCAIS – Lada Rora / Nika Kristina Crnić
    OTAC BOVARY - George Stanciu / Dan Rus
    MAJKA BOVARY – Atina Tanović / Ozana Mirković
    MADAME LANGLOIS - Asuka Maruo / Anamarija Marković
    MONSIEUR LANGLOIS - Kornel Palinko / Simon Yoshida / Yuho Yoshioka
    MADAME CARON - Lucija Radić / Mutsumi Matsuhisa
    MONSIEUR CARON - Bart Engelen / Hyuma Gokan
    MADAME TUVACHE – Nika Kristina Crnić / Saya Ikegami
    MONSIEUR TUVACHE - Balint Rauscher / Arnau Velazquez Rodriguez
    MADAME DUBREUIL - Cristiana Rotolo / Valentina Štrok
    MONSIEUR DUBREUIL - Adam Harris / Mario Diligente / Drew Benjamin Jackson

     Tonal contrastTG6A0293ton contTG6A2337ton contTG6A9646