Šešir Borsalino vraća nas u neka davna vremena, kada je taj modni dodatak bio svakodnevni element identiteta, ali i elegantan svjedok društvenih uloga, statusa i ukusa.
Otvorenjem izložbe Borsalino posvećene ovom legendarnom talijanskom brendu, u sklopu Nacionalnog dana Made in Italy, Talijanski institut za kulturu u Zagrebu odao je počast šeširu kao povijesno značajnom modnom predmetu – simbolu elegancije, zanatske izvrsnosti i kulturnog pamćenja. Izložba je otvorena do 21. svibnja.
Borsalino nije samo šešir, već i ključna epizoda modne povijesti. Od 1857. godine, kada je Giuseppe Borsalino u Alessandriji pokrenuo radionicu za izradu šešira od finog filca, ovaj dodatak glavi prerastao je u globalni simbol stila.
Izložba u Zagrebu prikazuje deset autentičnih modela koji kroz desetljeća oblikuju vizualnu i kulturnu mapu mode – od salonske elegancije 19. stoljeća do filmskog glamura noir žanra.
Direktor Talijanskog instituta za kulturu, Gian Luca Borghese, talijanski veleposlanik u Hrvatskoj, Paolo Trichilo i Petra Švarc iz Talijanskog instituta za kulturu
„Borsalino nije samo brend, već simbol lokalnog identiteta pretočen u globalni izraz sofisticiranosti. Njegova bogata povijest dokumentirana je i u filmu koji prikazuje utjecaj ove ikone na kulturu, film i modu, ali i važnost očuvanja zanatskog nasljeđa u suvremenom svijetu,“ istaknuo je direktor Talijanskog instituta za kulturu, Gian Luca Borghese.
„Od Humphreyja Bogarta do Alaina Delona – šešir Borsalino ostavio je neizbrisiv trag u povijesti filma i stila. Ova izložba rezultat je suradnje s talijanskom zajednicom u Rijeci i želje da se brend predstavi na cjelovit, kulturno bogat način.“ naglasio je talijanski veleposlanik u Hrvatskoj, Paolo Trichilo.
Nekada neizostavan dio svakodnevice, šešir je bio više od modnog predmeta, nosio je poruku, otkrivao društvenu pripadnost i izražavao osobni stil. Borsalino, kao majstorski izrađen predmet, utjelovljuje tu dvostruku funkciju, praktičnu i simboličku. U eri brze mode, njegovo nasljeđe vraća pozornost na važnost ručne izrade, krojačke vještine i kulturne baštine.
Regija Pijemont, a osobito Alessandria, stoljećima njeguje umijeće izrade šešira, a upravo je tamo stvoren Borsalino – brend koji su proslavili Humphrey Bogart, Alain Delon, Jean-Paul Belmondo i mnogi drugi filmski velikani. Šešir je u tom kontekstu služio kao snažan stilski rekvizit koji je oblikovao karaktere, sugerirao moć, zavodljivost i tajanstvenost.
Priča o Borsalinu priča je o transformaciji – od obrta do industrije, od svakodnevnog predmeta do luksuznog simbola. Već 1870-ih, lansiranjem mekih filcanih šešira, Borsalino definira novu eleganciju.
U 20. stoljeću osvaja filmsko platno, osvaja zlatne medalje na svjetskim izložbama, a njegov logotip iz 1907. postaje prepoznatljiv potpis talijanske estetike.
Danas, unatoč svim izazovima, Borsalino ostaje vjeran svom DNK-u – preciznosti, kvaliteti i ručnoj izradi.
Otvorenjem Muzeja Borsalino 2023. godine, brend ulazi u novo poglavlje, potvrđujući kako šešir nije tek modni detalj, nego kulturološki artefakt koji premošćuje prošlost i sadašnjost, nosiv u svakom vremenu.
1857. – POČETAK PRIČE
U dobi od 23 godine, Giuseppe Borsalino osniva radionicu u Alessandriji, specijaliziranu za šešire od filca. Prvi šešir izrađen je 4. travnja 1857.
1870. – ROĐENJE STILA
Pokreće se šira proizvodnja i uvode se inovacije. Ikonski šešir od mekog filca postaje simbol moderne elegancije.
1882. – PRVI ZAŠTITNI ZNAK
Registriran je službeni logo s motivima sidra, zvijezde i štita – znak prepoznatljivosti brenda.
1888. – INDUSTRIJSKI ISKORAK
Otvara se nova tvornica prema projektu Arnalda Gardelle. Proizvodnja raste, a Borsalino osvaja zlatnu medalju na Svjetskoj izložbi u Parizu 1900.
1900. – GLOBALNA PREPOZNATLJIVOST
Borsalino postaje simbol luksuza i talijanske obrtničke izvrsnosti, s preko 2 milijuna proizvedenih šešira godišnje.
1906. – OBITELJSKI RASKOL
Giovanni Battista Borsalino osniva konkurentsku tvrtku u Alessandriji pod imenom G.B. Borsalino Fu Lazzaro, što pokreće tržišni i reklamni rat.
1907. – LEGENDARNI LOGOTIP
Registriran je prepoznatljiv kaligrafski logotip, i danas simbol brenda.
1920. – RAZNOLIKOST MODELA
Počinje proizvodnja slamnatih šešira, a 1930-ih i prvih modela za žene.
1930. – ŠEŠIR FILMSKIH JUNAKA
Zahvaljujući Hollywoodu i noir filmovima, Borsalino postaje simbol tajanstvenosti i moći na velikom platnu.
1942. – TREĆA GENERACIJA
Nino Usuelli, praunuk osnivača, preuzima tvrtku tijekom rata, ostaje vjeran izvornim vrijednostima brenda.
1957. – 100 GODINA BORSALINA
Proslava stote obljetnice potvrđuje status Borsalina kao talijanskog nacionalnog ponosa.
1970. – KULTNI FILM
Brend se pojavljuje u filmu Borsalino s Alainom Delonom i Jean-Paulom Belmondom; film postaje globalni hit. Slijedi nastavak Borsalino & Co.
1985.–2017. – TEŠKA VREMENA
Tvrtka seli sjedište i prolazi kroz razdoblja krize, ali zadržava identitet i proizvodnju.
2018. – NOVI POČETAK
Haeres Equita preuzima Borsalino s ciljem luksuznog rebrendiranja. Zadržana je tradicionalna manufaktura u Alessandriji.
2023. – OTVOREN MUZEJ BORSALINO
U povijesnoj zgradi iz 1888. otvara se muzej posvećen baštini i budućnosti ovog kultnog brenda.