U vremenu kada modna industrija sve brže konzumira trendove, povijesne haljine postaju dragocjeni zapisi prošlosti – vizualni dokumenti koji ne otkrivaju samo stil epohe, već i osobnost žene koja ih je nosila. Upravo to potvrđuje izložba "Glas Jovanke Broz", otvorena u Srpskom kulturnom centru u Zagrebu u Preradovićevoj, koja otkriva osobne predmete, modne dodatke i odjevne komade jedne od najikonografskijih figura jugoslavenske povijesti.
Izložba, čiji su autori kustosica Davorka Perić i profesor političkih znanosti Dejan Jović, ne fokusira se samo na ulogu Jovanke kao Titove supruge, već ju prikazuje kao samosvjesnu ženu čiji je modni stil bio dio šireg političkog narativa, ali i osobnog otpora.
– Haljine i torbice svjedoče o jednom vremenu, ali i o načinu na koji se žena mogla izraziti unutar sustava koji nije nužno poticao individualnost – ističe Perić. – Svojim izgledom Jovanka je slala poruku o dostojanstvu, držanju i autonomiji. Moda je bila njezin način da zadrži glas čak i kad su joj riječi bile uskraćene.
Kao prva dama i politička figura, Jovanka Broz nosila je odjeću koja je pažljivo balansirala između osobnog izraza i službene reprezentacije.
– Smatram da se radi o vrijednim povijesnim artefaktima – istaknula je Svetlana Zorina Aleksić, upraviteljica Fondacije Jovanka Broz. – Haljine, pisma, knjige i modni dodaci nisu samo osobne stvari; to su tragovi jednog života i vremena koji zaslužuju trajnu memorijalnu prezentaciju. Želim u njezinoj rodnoj kući u Pećanima osnovati centar koji će čuvati njezino nasljeđe, s naglaskom i na feminističku dimenziju – njezinu borbu, odlučnost i snagu.
Na izložbi su predstavljene unikatne haljine koje je nosila tijekom javnog djelovanja – elegantne, decentne ili raskošnije, izrađene prema mjeri u radionicama poznatih domaćih kreatorica poput Žuži Jelinek i Mile Cavalotti. Riječ je o komadima visoke krojačke vještine, izrađenima od luksuznih materijala poput svile, u krojevima koji su reflektirali stroga pravila protokola, ali i finu ženstvenost Jovankina osobnog stila.
Sofisticirani modni izričaj, bez potpisanih etiketa, ali s jakim identitetom, odraz je jedne epohe i političkog sustava u kojem je odjeća govorila više od riječi. Jovanka je bila oličenje tihog luksuza, personalizirane elegancije i snage. Poseban stilski efekt davale su joj i kape, odnosno turbani napravljeni na poseban način, kako bi sakrile njezinu visoku kosu.
Posebnu pažnju plijene bogato ukrašene torbice koje su joj darovane tijekom brojnih službenih susreta – predmeti koji su ujedno nositelji estetike vremena, ali i diplomatskih poruka. Ukrašene zlatnim nitima, perlama i poludragim kamenjem, predstavljaju kulturološke kodove koji nadilaze njihovu funkcionalnost. Uz njih su izloženi i cipele izrađene po mjeri kod poznatog zagrebačkog obrtnika Baćanija te rukavice koje su zaokruživale njezin protokolarni izgled.
Izložba donosi i dosad neobjavljeni video-intervju iz 2010. godine, snimljen od strane Dragana Bisenića, u kojem se po prvi put javno čuje njezin autentični glas. Time izložba postaje višedimenzionalni prikaz – ne samo ženstvenosti i stila, već i političke i društvene introspekcije.
Očuvanje ovakvih komada, koji su istovremeno nosivi artefakti i kulturna baština, važno je ne samo za razumijevanje modne povijesti već i za interpretaciju uloge žene u društvu kroz desetljeća. Haljine Jovanke Broz, kao tihi svjedoci vremena, podsjećaju nas da moda nije prolazna – ona je memorija utkana u tkaninu, kroj i detalj.