Sinoć je u zagrebačkoj Galeriji Kranjčar otvorena izložba suvremenog crnogorskog kipara Nenada Šoškića, kojom se prvi put predstavlja zagrebačkoj publici. Radovi su presjek zadnje dvije godine stvaralaštva.
NENAD ŠOŠKIĆ
Kustos izložbe Mladen Lučić istaknuo je: - U seriji radova koju započinje 2015. godine Šoškić je zaustavio vrijeme. Ono je ostalo pohranjeno u kompresiranim novinama koje čine osnovne subjekte i gradivne elemente autorovih objekata nastalih slaganjem, rezanjem i prešanjem stranica podgoričkoga dnevnika Pobjeda. Prednja strana novina ostaje skrivena u skulpturalno modeliranom bloku, dok su vidljivi samo bočni novinski rubovi koji zbog minimalnih kromatskih razlika pridodaju tim reljefima blago nijansirano pikturalno svojstvo. Riječi su ostale skrivene, ali nisu nestale, štoviše, transformirane su u brojeve. Manirom najstrožih konceptualnih i analitičkih praksi, Šoškić je izbrojio sve riječi u novinama te izdvojio one koje su ga zanimale - .
- Na površini objekta Šoškić aplicira riječ koju je izabrao (ljubav, emocija, umjetnost, dobro i lijepo) i ispisuje dva broja. Prvi pokazuje koliko je traženih riječi autor našao među ukupno pročitanima, a njihovu količinu otkriva drugi broj. Tako se, na primjer, od 39 253 izbrojene riječi umjetnost pojavljuje deset puta, a riječ lijep 21 put - .
Šoškić ovom instalacijom naglašava skromno medijsko pojavljivanje riječi kao što su ljubav, sreća, emocije, dobro, lijepo i umjetnost.
- Autor profinjenim jezikom upozorava da je danas riječ, unatoč njenom permanentnom potiskivanju posebno od masovnih medija, još prisutna i da ima znatno veću težinu od videoporuka. On je svojim procesom kompresiranja arhivira i iskazuje svojevrsni hommage novinama koje se danas bore za opstanak pred ekspanzijom elektroničkih medija. Također, on kipari i slika riječi kako bi isticao njihovu važnost, ali nas i podsjetio da u početku bijaše riječ, da je civilizacija njome i počela, a da do renesanse za slikare nisu govorili da slikaju, nego da pišu slike – izjavio je Lučić.
Spojene su tri velike glatke metalne ploče, tvoreći format od 2 x 3 metra; na njihovu gornjem rubu pričvršćeno je dvanaest pari radničkih rukavica.
Njima je Nenad te ploče polirao do zrcalne površine koja emanira konveksno iskrivljenu refleksiju, u kojoj se, osim autora, mogu ogledati i posjetitelji izložbe.
Instalacija Portret na izvjestan način sažima i podvlači crtu šestogodišnjega stvaralaštva Nenada Šoškića kojeg treba sagledati kao smisaonu i formativnu cjelinu.
Foto: Juraj Vuglač
Izložba se može pogledati do 6. studenog svaki dan osim nedjelje i blagdana.