- Procjene o broju beskućnika u Republici Hrvatskoj se kreću od 2.000 do 10.000 ovisno o definiranju pojma beskućnik
- Početkom pandemije prošle godine zatvorena su jedina tri mjesta u gradu Zagrebu gdje su se beskućnici mogli okupati čime je pitanje osobne higijene postao gorući problem
Najveći hrvatski proizvođač kozmetike, tvrtka Olival i Hrvatska mreža za beskućnike, krovna nacionalna organizacija za pomoć i unapređenje života beskućnika, pokrenuli su humanitarni projekt kojim žele omogućiti beskućnicima na području grada Zagreba održavanje redovite higijene.
U kampanju pod nazivom #čistodaznaš mogu se uključiti svi kupci Olivalovih proizvoda koji će svakom kupnjom na webshopu podržati donaciju Hrvatskoj mreži za beskućnike.
O broju beskućnika u Hrvatskoj postoje vrlo oskudni podaci, odnosno samo podaci s kojima raspolažu prenoćišta i prihvatilišta, a procjene se kreću od 2.000 do 10.000 ovisno o definiranju pojma beskućnik. Hrvatska mreža za beskućnike za procjenu broja beskućnika koristi definiciju Ujedinjenih naroda koja razlikuje dva tipa beskućništva - apsolutno i relativno, te je prema toj procjeni u Hrvatskoj najmanje 2.000 apsolutnih beskućnika.
Riječ je o ljudima koji nemaju „krov nad glavom“, koji spavaju na otvorenom, u vozilima, napuštenim zgradama ili drugim mjestima koja nisu namijenjena za stanovanje, a taj broj se samo od početka ove godine povećao za 100 ljudi. Procjenjuje se da ih je samo u gradu Zagrebu oko 700.
Početkom pandemije koronavirusa u ožujku prošle godine, prestao je i prijem na privremeni smještaj u prihvatilišta i prenoćišta, a u Zagrebu su zatvorena i jedina tri mjesta gdje su se beskućnici mogli okupati.
Uočivši upravo ovaj gorući problem – nedostupnosti i nemogućnosti održavanja osnovne osobne higijene, Olival i Hrvatska mreža za beskućnike pokrenuli su projekt #čistodaznaš.
„Jedno od temeljnih ljudskih prava je pravo na zdravstvenu zaštitu, a u situaciji u kojoj smo se svi zajedno našli prošle godine, zdravstvena zaštita značila je minimum osobne higijene, prije svega pranje ruku. Nas kao kozmetičku tvrtku posebno je zaprepastila činjenica kako je jednoj socijalno ugroženoj skupini ljudi, koji su i bez pandemije bili suočeni s nizom problema, upravo taj minimum onemogućen i zaista sam ponosan da smo u Hrvatskoj mreži za beskućnike pronašli partnera s kojim ćemo zajedno pokušati riješiti dio problema ovih ljudi. Osim financijske donacije, Olival će u suradnji s Hrvatskom mrežom za beskućnike, donirati i proizvode iz svog asortimana, a želja nam je ovaj projekt nastaviti i sljedećih godina.“ – izjavio je gospodin Marijan Pojatina, direktor tvrtke Olival.
Hrvatska mreža za beskućnike i Olival pozivaju sve kupce da podrže humanitarnu kampanju u periodu od 15. lipnja do 15. srpnja 2021. godine jer će Olival od svake prodaje na web shopu www.olival.hr odvojiti 15 kuna, što je trenutna cijena jednog tuširanja ili kupanja u javnim kupalištima i tako omogućiti beskućnicima grada Zagreba kupone za tuširanje ili kupanje.
Zvonko Mlinar, potpredsjednik Hrvatske mreže za beskućnike, uoči pokretanja ovog humanitarnog projekta rekao nam je nešto više o svim problemima s kojima su se morali suočiti proteklih godinu dana: „Dok je većina nas na početku pandemije ostajala u sigurnosti svojih domova, jedna ugrožena skupina ljudi ostala je doslovno na cesti. Hrvatska mreža za beskućnike morala je prestati s aktivnostima u Centru za pomoć i podršku beskućnicima i osobama u riziku od beskućništva. Istovremeno su zatvoreni i kolodvorski prostori na kojima je stotinjak osoba uglavnom spavalo.
Prestao je i prijem na privremeni smještaj u prihvatilišta i prenoćišta. Zbog obustave javnog prijevoza mnogima je jedini dnevni obrok postao nedostupan, a zatvorena su i jedina tri mjesta gdje su se beskućnici mogli okupati. Među beskućnicima koji nisu obuhvaćeni smještajem, nastala je panika. Za nekoliko dana se dogodio i potres zbog kojeg su neki morali napustiti svoje spavaonice u derutnim objektima i pronaći nove. I samo uz pomoć izvrsne organizacije svih volontera i uz donacije građana uspjeli smo spriječiti glad među zagrebačkim beskućnicima. Međutim problem održavanja minimuma osobne higijene i dalje je ostao. Cijena jednog tuširanja i korištenja javnih kupaonica u Zagrebu, nedostižna je većini naših korisnika i zato smo neizmjerno sretni što je Olival prepoznao upravo ovaj gorući problem te se nadam da će uz podršku i svih kupaca, jedno duže vrijeme ovaj problem biti riješen.“