BANKSY - Djevojčica s balonom // Od grafita do ikone povijesti umjetnosti

    Nada uvijek postoji…

    Sa svojom upečatljivom jednostavnošću i sirovom neposrednošću, Djevojčica s balonom danas je jedno od najprepoznatljivijih djela Banksyja. Nadmašivši Turnerovu "The Fighting Temeraire", Constableov "The Hay Wain" i Hockneyjev "A Bigger Splash", Djevojčica s balonom proglašena je omiljenim umjetničkim djelom Ujedinjenog Kraljevstva u anketi iz 2017. godine – snažna potvrda široke i duboke popularnosti ove nesumnjivo kultne i kulturno značajne slike.

     GIRL WITH BALLOON MURAL 2

    Prvi put se pojavila 2002. godine kao originalni grafit na zidu trgovine u Shoreditchu, a kasnije iste godine i na londonskom Southbanku, ovaj put s epitafom „Nada uvijek postoji“ (There is Always Hope).

    Djevojčica s balonom prikazuje malo dijete u crno-bijeloj tehnici koje poseže prema jarko crvenom balonu u obliku srca, obješenom na koncu. Kao i kod mnogih Banksyjevih djela, slika ostavlja prostor za različita tumačenja – je li djevojčica pokušava uhvatiti balon (živopisni simbol dječje radosti), ili ga je, pak, ispustila iz ruku i s tugom promatra kako odlazi u nepovrat? Ova dvosmislenost može se shvatiti kao metafora za neizbježan gubitak djetinjstva i nevinosti.

    Crveni balon, kao jedina boja na slici, arhetipski je simbol djetinjstva i slobode koji mnogima budi uspomene. No, više od obične dječje igračke, balon priziva krhkost onoga što predstavlja: nevinost, snove, nadu i ljubav. Javnost i kolekcionari podjednako vole ovu djevojčicu, čiji je dirljiv pokret lako razumljiv, čineći ovo djelo jednim od najprepoznatljivijih umjetničkih ostvarenja 21. stoljeća. Univerzalna privlačnost Banksyjeve slike savršeno sažima ljudske emocije u doba brzih promjena i kratke pažnje na društvenim mrežama.

     

     

    Motiv Djevojčice s balonom često se ponavlja tijekom Banksyjeve karijere. Serija grafičkih otisaka objavljena je 2004. godine, a razne edicije na platnu i originali na različitim medijima nastali su tijekom godina.

    Ova upečatljiva slika Banksyju je poslužila i kao platforma za izražavanje snažnih društvenih poruka. Umjetnik je stvarao varijacije ovog motiva za podršku društvenim kampanjama: 2005. na Zapadnoj obali u Palestini, 2014. kako bi skrenuo pažnju na sirijsku izbjegličku krizu te 2017. tijekom britanskih parlamentarnih izbora.

    Godine 2018., Djevojčica s balonom uokvirena u staklo spontano se počela uništavati odmah nakon što je na Sotheby’s aukciji prodana za rekordnu cijenu. Mehanički uređaj skriven unutar okvira, postavljen od strane Banksyja, djelomično je uništio sliku. Umjetnik je potom djelo nazvao Ljubav je u smeću (Love Is In The Bin). Sotheby’s je ovo opisao kao “prvo umjetničko djelo u povijesti koje je nastalo tijekom uživo održane aukcije”.