„Za mene je slikarstvo pitanje vremena,” kaže meksička umjetnica Circe Irasema, koja živi i stvara u Ciudad de Méxicu. U svom se radu kritički osvrće na dominaciju muškog pogleda u zapadnoj umjetničkoj tradiciji i na način na koji taj pogled oblikuje materijalne i tehničke aspekte umjetničkih djela. Po njenom mišljenju, očuvati takvo djelo znači i zadržati sve ono što ta tradicija podrazumijeva i perpetuira.
Nasuprot tome, Irasema se okreće drukčijim, često feminiziranim materijalima.
Kroz sjenila za oči, rumenila u kamenu i umjetne nokte, oblikuje djela koja predstavljaju alternativnu verziju povijesti slikarstva, onu koja progovara o tijelu, ženstvenosti, intimnosti, prolaznosti, pogledu, ljepoti, svakodnevnici i kućnom prostoru.
Ta povijest je osobna, tiha i često potisnuta.
U radovima kombinira kozmetičke proizvode s klasičnim slikarskim tehnikama poput gvaša i akrila. Njene skulpture, najčešće izrađene od drveta i u obliku anatomskih modela, izdaleka nalikuju slikama, ali u sebi sadrže teksturu i simboliku svakodnevice.
Jedan od novijih radova, Los brazos de Morfeo iz serije Cosmic Garden (2025), sastoji se od drvenih ruku obješenih na zid, ukrašenih umjetnim noktima i oslikanih kombinacijom gvaša i akrila.
Korištenje kozmetike kao materijala unosi dodatnu simboliku, krhkost rumenila ili sjenila, koje se lako raspadne ako padne, zahtijeva posebnu pažnju.
Upravo ta osjetljivost, objašnjava umjetnica, podsjeća na emocije i iskustva koja ne pripadaju sferi akademskog znanja, već su ukorijenjena u osobnom i emocionalnom odgoju.
Irasema time osporava uvriježenu podjelu između „ozbiljne” visoke umjetnosti i „plitke” svakodnevne estetike šminke i mode.
Većina prikazanih radova dio je serije Cosmic Painting, nazvane prema zajedničkom etimološkom korijenu riječi kozmetika i kozmos, obje potječu od grčke riječi za red.
„Riječ se povezuje s harmonijom i ljepotom,” objašnjava Irasema. „To je značenje ujedno temelj kanona ljepote koji se, još od renesanse, veže uz geometriju kao osnovu likovnosti. Moj rad pokušava te iste principe reinterpretirati kroz kompaktni puder.”
Umjetnica trenutno priprema samostalnu izložbu u Muzeju umjetnosti Carrillo Gil te izrađuje nova djela za Art Basel Miami.