U ateljeu smještenom među umjetničkim galerijama njujorške četvrti Chelsea, nastaju torbice brenda Eittem, predivan spoj modne umjetnosti i skulpture. Gotovo u potpunosti izrađene od materijala porijeklom iz SAD-a, torbice od orahovine nisu samo modni dodatak, već prava mala umjetnička djela. Ono što Eittem čini transparentnim luksuznim brendom jest činjenica da kupac može posjetiti njihovu radionicu, promatrati svaki korak izrade vlastite torbice i upoznati svakog obrtnika koji u tom procesu sudjeluje.
Je li to modni dodatak ili skulptura?
Naziv brenda Eittem igra je riječi izvedena iz riječi item (predmet). „Eittem simbolizira jedinstvenost, nešto što je teško definirati. Je li to modni dodatak ili je skulptura?” objašnjava osnivačica Erin Saluti. „Kad kažete ‘torbica’, većina ljudi pomisli na klasični kožni model. A naši komadi nastaju kroz proces koji traje dva tjedna, s punom pažnjom i predanošću svakog majstora koji radi samo na tom jednom primjerku.“
Torbice su toliko lijepe i posebne da bez problema nadilaze svoju osnovnu funkciju, one nisu samo predmet koji nosimo, već se pretvaraju u vizualne objekte koji mogu stajati kao skulptura u interijeru, poput umjetničkog djela koje oplemenjuje prostor.
foto: eittem_nyc / Instagram
Njihova izražajna forma, ručna izrada i taktilna kvaliteta materijala pozivaju na kontemplaciju i divljenje, baš kao što to čine skulpture u galeriji. Time ulaze u umjetničko područje oblikovanja modnih dodataka te brišu granicu između uporabnog predmeta i likovne umjetnosti.
Brend su osnovali supružnici Erin i Joe Saluti, ona kao kreativna direktorica s umjetničkim obrazovanjem, a on kao voditelj proizvodnje i financija, s dugogodišnjom karijerom u financijskom sektoru i hobijem obrade drva.
Ideja je nastala kada je Joe za Erininu rođendansku torbicu upotrijebio novo nabavljeni stroj koji može gravirati po zakrivljenim površinama. Tako je nastao „Butterfly“, prvi model koji je privlačio pažnju gdje god bi se pojavio, čvrst, samostojeći i skulpturalan.
Simbolika prirode i osobne priče
Nakon Butterfllya, Erin je počela skicirati nove oblike, Owl, Bird, Moon, svaki s vlastitom simbolikom.
„Kao da su govorili jedan drugome. Svaki oblik predstavlja arhetip prirode i nosi osobno značenje,“ kaže. „Ljudi se često instinktivno povežu s jednim oblikom, jer u svakom se krije drugačija poruka.“ Kolekcija se s vremenom proširila, a plan je svake godine predstaviti po jedan novi oblik.
Svaka torbica ručno je izrađena od urbane reciklirane orahovine, a njihov dizajn omogućuje da, kada se ne nose, krase prostor poput umjetničkog predmeta.
„Nadamo se da ih ljudi neće držati u ormaru, već da će ih izložiti u svom domu“, kaže Erin. U chelseaskom showroomu torbice nisu izložene po uobičajenom maloprodajnom principu, već kao objekti u galerijskom postavu.
Senzualna ergonomija i precizna mehanika
Unatoč drvenom materijalu, torbice su iznenađujuće lagane i ergonomične.
„Bilo mi je iznimno važno kako se torbica osjeća uz tijelo. Mora se lijepo priviti uz bok i biti ugodna na dodir“, kaže Erin. Unutrašnjost je obložena finom kožom koja se oblikuje tehnikom mokrog kalupljenja, a jedini logo, suptilno slovo „e“ nalazi se iznutra jer su u Eittemu protiv logomanije. „Želimo da prepoznatljivost brenda dolazi iz samih oblika.“
Svaki model kreće od Erinine ručne skice, potom se izrađuje digitalni model kroz brojne iteracije. Neki oblici, poput „Birda“, zahtijevali su i do 19 pokušaja prije finalne verzije. „Imamo cijelo groblje 3D printanih prototipova“, kaže kroz smijeh.
Tehnička savršenost u svakom detalju
Svaka torbica uključuje 17 dijelova posebno izrađenog metalnog okova. Hardver je od nehrđajućeg čelika, skup i trajan materijal koji nikada ne korodira. Lanac, presvučen rodijem, štiti od patiniranja i može se prilagoditi duljini prema želji, za nošenje preko ramena ili crossbody.
„Sve smo sami osmislili, svaki komad hardvera precizno se izrađuje do tisućinke inča“, objašnjava Joe.
Drvo koje koriste dolazi iz urbanih parkova poput Central Parka ili botaničkih vrtova, a biraju samo najkvalitetnije komade za verzije s vidljivim godovima. Za izradu svake torbice koristi se 12 različitih alata. Koža dolazi iz Njemačke – ista ona koju koristi i Hermès – jer su željeli vrhunsku kvalitetu.
Umjetnička produkcija s limitiranom serijom
Svaka torbica je ručno obojana kroz više od 20 koraka, kako bi se osigurala dugotrajnost boje.
Eittemov studio trenutno može proizvesti samo oko 200 torbica godišnje, zbog čega su sve numerirane i dolaze s potpisanom karticom autentičnosti. „To nije umjetna nestašica, jednostavno ih ne možemo izraditi više“, kaže Erin. „Funkcioniramo više po modelu umjetničke produkcije nego modne industrije.“
U Eittemovom timu rade diplomanti umjetničkih akademija, industrijski dizajneri i bivši zaposlenici velikih brendova nakita, svi vični više vještina. „Ljudi vole raznolikost, a upravo im to omogućuje da razvijaju svoj dizajnerski način razmišljanja i ovdje ga primjenjuju.“
Eittem za sada prodaje isključivo direktno kupcima, ali u budućnosti razmatraju i odabrane maloprodajne partnere.
Klijenti mogu doći u studio, vidjeti i dodirnuti torbice prije nego što ih naruče. „Reakcije su nevjerojatne kad ih ljudi uzmu u ruke – to drvo je mekano, glatko, toplo. Suprotno od onoga što zamišljaju kada čuju ‘torba od drva’.“
Erin i Joe nadaju se da će Eittem potaknuti druge da pokrenu slične radionice u SAD-u i da će se lokalna proizvodnja vratiti. „To je težak posao, ali moguće je“, kaže Erin. „Naša priča je neočekivana, spoj naših različitih vještina stvorio je nešto za što nikada nismo mislili da ćemo raditi. Ali putovanje je bilo nevjerojatno.“