U četvrtak, 17. travnja u 19 sati u Galeriji ULUPUH u Tkalčićevoj 14 u Zagrebu otvara se izložba „Camera obscura“ članova ULUPUH-ove Sekcije za fotografiju. Inicijator i kustos izložbe je Ivica Kiš.
Ivica Kiš: Medsave, 2013.
Camera obscura (lat. tamna soba), u osnovi je kutija ili bilo koji zamračeni prostor u koji kroz mali otvor ulazi svjetlo - zrake svjetlosti koje se reflektiraju od vanjskih predmeta projiciraju sliku tih predmeta na suprotnu površinu (ekran) mračnog prostora (camere obscure). Ako se na ekran postavi neka fotoosjetljiva površina (foto-film, foto-papir…), nakon eksponiranja (otvaranja rupice), koje može trajati od par minuta do par sati, dobiva se fotografija. (izvor: fotografija.hr)
Ove godine izlažu: Stanko Abadžić, Zoran Alajbeg, Janko Belaj, Hrvoje Grgić, Ivica Kiš, Mario Majcan, Anto Magzan, Alan Matuka, Igor Šeler, Zvonimir Tanocki i Siniša Uštulica. Radove je odabrao žiri u sastavu: Ivica Kiš, Alan Matuka i Tomislav Rastić.
Alan Matuka / Pinhole
Taj optički fenomen zabilježen u antička vremena, korišten kroz povijest od mnogih slikara, na ovoj je izložbi inspiracija za ponovno otkrivanje zametka fotografije. „Vratimo se prapočetcima i prikažimo kako izgleda svijet kroz magični otvor camere obscure“, pisalo je u pozivu autorima na ovu izložbu, a Ivica Kiš u predgovoru kataloga je napisao:
„Kamera opskura je pramajka svih fotografskih, kino, televizijskih, video, digitalnih i inih kamera.
Nakon gotovo dva stoljeća razvijanja raznih sofisticiranih kamera, koja je danas svrha kamere opskure?
Ta drevna sprava, the pinhole camera (Engl.), die Lochkamera (Njem.) ili camera obscura (Tal.) svjetska je baština koja ima pregršt moći što ih ne posjeduje nijedno od njene djece, a uz nove tehnologije otvara neistražene predjele likovnog bilježenja, oblikovanja i izražavanja.
Do sada sam uspio identificirati 9 nenadomjestivih moći kamere opskure (koje ne posjeduje nijedna od kamera koje su se razvile od nje), a to su:
1. kontinuirana dubinska oštrina
2. kompresija vremena
3. snimke ekstremne širine
4. egzaktne planperspektivne snimke
5. totalna propusnost svih valnih dužina svjetla
6. mogućnost snimki veoma velikih formata
7. mogućnost izuzetno preciznog doziranja svjetla
8. mogućnost snimanja na materijale kojima je istekao rok uporabe
9. mogućnost snimanja motiva ekstremno širokih raspona osvjetljenja
Nije li to dovoljno da camera obscura bude godišnja tema fotografske sekcije ULUPUH-a?“
Anto Magzan / Sjene
Mario Majcan / Most
Siniša Uštulica / Kapelica
Igor Šeler
H. Grgić