PETRA KRPAN // Kod umjetničko-modne fotografije 'osjećamo' ne samo odjeću, već i interijer i eksterijer, čitavu situaciju

    Modna je fotografija glavna tema u životu Petre Krpan posljednje dvije godine. Nedavno je objavila knjigu u izdanju ULUPUH-a: 'Suvremena hrvatska modna fotografija od 1990-ih do 2020-ih'. Proučavanjem starih domaćih publikacija otkrila je da su se u Hrvatskoj odvile snažne promjene u području fotografije te kako izostaje znanstvene i stručne literature na tu temu. Ovo je prva takva knjiga koja će sada poslužiti studentima mode, fotografije, ali i svim onima koje zanima modna fotografija.

    PETRA KRPAN FOTO Roko Jurjevic Plac Studio1

    - Projekt je krenuo prije 2 godine kad sam nakon doktorske disertacije shvatila da nema mnogo literature koja se bavi modnom fotografijom. Istraživala sam arhivu časopisa, prvenstveno Svijeta, htjela vidjeti kako se fotografija razvijala, je li bilo novosti, eksperimenata i jesu li fotografi stvorili vlastiti umjetnički potpis kod nas ili vani – navodi mi Petra.

    Neki su od naših fotografa tijekom osamdesetih snimali za Vogue, Harper's Bazaar, dakle za velike svjetske modne magazine. Danas opet ta scena jača, imamo nove generacije fotografa koji rade za međunarodne časopise – ističe autorica.
    Proučavajući fotografe shvatila je da već desetljećima imamo izvrsnu scenu, moda je kod nas oduvijek bila vrlo važna. Domaći autori imaju vlastiti stilski potpis.

    Što je odjeća u modnoj fotografiji? - Ovisi kako je promatramo, ako je reklamna, onda je odjevni objekt važan. Modna fotografija može biti dokumentarna ili umjetnička. Ono što nama privuče pažnju je moda, ponekad sama scena ne djeluju kao reklama, već je vizualna reprezentacija otišla korak dalje. Zanimljive su modne fotografije iz osamdesetih, gdje se ne vidi lice modela, a taj pristup se očito vraća posljednjih desetak godina. Taj tip fotografije više prikazuje modu kao atmosferu, osjećaj, to je mnogo više od reprezentacije odjevnog predmeta. Kad se radi o umjetničko-modnoj fotografiji, osjećamo i interijer i eksterijer, čitavu situaciju.

    Modni dizajner mora danas biti prisutan, vidljiv te nužno mora surađivati s modnim fotografom. Živimo u vizualnom svijetu, snažan identitet je ključan za svaki projekt. Tu je modni fotograf neophodan, u kreiranju te atmosfere i u procesu reprezentacije odjeće.

    PETRA KRPAN FOTO Roko Jurjevic Plac Studio2

    No, nekada je modni fotograf ujedno bio i šminker, stilist, frizer… prije nije bilo tih zanimanja, sve je to radila osoba 'iza kamere'.

    Neki fotografi prekrasno snimaju, no nisu za modu. Nije to baš jednostavno, radi se o izravnoj komunikaciji s modelom te moraš imati dobru interakciju s timom, ali moraš i razumjeti modu. Svaki modni fotograf kroz svoj rad i proces pronalazi vlastiti profesionalni identitet – ističe Petra.

    Prelaskom s filma na digitalno, dogodila se očita promjena u svijetu modne fotografije, Snimanje na analogni način potpuno je drugačiji način procesa bilježenja stvarnosti.

    PETRA KRPAN FOTO Roko Jurjevic Plac Studio5

    Fotografkinja Berislava Picek mi je otkrila da je ona još dugo snimala analognim fotoaparatom. Sva sreća da neki fotografi imaju super arhivu, ali da, dosta je bilo izazova kod pronalaska materijala. Slično mi je otkrio i fotograf Andrija Zelmanović. No, nisu ni te prve fotografije bile odlične kvalitete, fotografi su se trebali prilagoditi. Svjetlost je bila tu ključna promjena. Kod Berislave se pri tom prelasku vidi kako lijepo eksperimentira sa svijetlom – izjavila je autorica.

    IZ PREDGOVORA:
    Za potrebe ove knjige istražila se arhiva većine autora i autorica čiji su radovi prikazani u ovoj knjizi, no i dalje postoji velika potreba za osnivanjem muzeja fotografije i za stvaranjem fotografskih arhiva.

     

    Osobno ne vidim tu ljepotu savršeno retuširane fotografije, iako je to zahtjev tržišta. Više volim eksperimentalne umjetničke modne fotografije.

    Mislim da imamo odlične modne fotografe te da možemo biti ponosni na povijest koju imamo. Drago mi je da su počeli dobivati na važnosti u praktičnom i teorijskom smislu.

    Važno je obrazovanje – ono ti daje širinu, podlogu da znaš kako promišljati izvan nekih okvira. Smatram da je to bitno za svakog fotografa, pa i modnog.

    Obrazovanje ti daje širinu, podlogu da znaš kako promišljati izvan nekih okvira. Smatram da je to bitno za svakog fotografa, pa i modnog - Petra Krpan.

     PETRA KRPAN FOTO Roko Jurjevic Plac Studio3

    O KNJIZI
    Petra Krpan: Suvremena hrvatska modna fotografija od 1990-ih do 2020-ih
    Nakladnik: Hrvatska udruga likovnih umjetnika primijenjenih umjetnosti – ULUPUH
    Za nakladnika: Ivana Bakal, predsjednica ULUPUH-a
    Autorica: Petra Krpan
    Urednice: Sunčana Tuksar i Jadranka Hlupić Dujmušić
    Prijevod: Kristina Krpan
    Lektura i korektura: Gala Baranović i Lucija Klanac Kisegi
    Grafičko oblikovanje: Plac studio
    Tisak: Sveučilišna tiskara, Zagreb, 2022.
    Naklada: 200 primjeraka
    Cijena: 52 EUR

    Gilles Lipovetsky, franc. sociolog: - u modnoj reklami u pojedinim slučajevima odjevni komad postaje samo detalj ili rubna pojava, dok se drugim slučajevima uopće ne pojavljuje jer je modnoj fotografiji sve manje cilj da slavi modno stvaralaštvo; mnogo više njezina je namjera prenijeti poruku, atmosferu ili uopće pobuditi određen stav - .

     PETRA KRPAN FOTO Roko Jurjevic Plac Studio7

    FOTO Roko Jurjević - Plac Studio