Rad na veličanstvenoj operi Carmen talentirani Neven Mihić je godinama priželjkivao: naš mladi kostimograf koji posljednjih nekoliko godina živi i radi u Dubaiu, vratio se nakratko u rodni Osijek gdje u njihovom HNK upravo priprema kostime za slavnu operu Georgesa Bizeta! - Južnoafrički redatelj Kobie Van Rensburg odlučio se da operu smjestimo na početak 20. stoljeća, doba secesije, Art Decoa koji je bio od velikog značaja. Taj period obilježen je rađanjem modernog doba, tehnologije i općenitog novog pogleda na umjetnost i dizajn - .
Carmen (Carmencita) je francuska opera Georges Bizeta iz 1875. godine. Libreto potpisuju Henri Meilhac i Ludovic Halévy prema noveli Prospera Merimeea 'Carmen'. Radnja se događa u Španjolskoj, u gradu Sevilli... originalno je smještena u 1820. godinu.
- To se također odrazilo i na odijevanje, pojednostavljivanje ženske siluete dok su ornamentika i detalji, i dalje bili znak kostima tog vremena. Iako je to period početka 20. stoljeća, i dalje smo zadržali naznake španjolskog kostima, ukrase za kosu, ruže ali i češljeve sa čipkom koja se nosila za posebne prigode u Španjolskoj poput koride. U operi dominiraju elementi španjolskih cigana, boemski stil, ali i građanski kostimi, što se najviše primijeti u četvrtom činu ispred arene, koride gdje Carmen tragično završi - .
Neven Mihić
Mnoge ukrasne materijale donio je iz Dubaija, čipke, trake, aplikacije, španjolske šešire jer je izbor na Bliskom istoku veličanstven! - Svaki put kad sam odlazio na taj dio grada gdje se prodaju, uvijek sam primijetio nešto novo, specifično. Materijali su pravi tradicionalni, španjolske tematike kako bi dočarao atmosferu cijele opere, u kojoj je ciganka glavni lik - .
Sašit će se ukupno oko 230 kostima. Veliki dio posla se odnosi na vojničke uniforme, baletne kostime, naštepavanje volana po suknjama, ali i na zbor, primjerice svaka zboristica ima 4 kostima. Tu je i vanjski ženski zbor te dječji. Veliki je to projekt i odgovornost - priča Mihić.
U startu sam radio da se svaki kostim po nečemu razlikuje, tako je svaki korzet različit, barem nijansa i neki detalji. Osim kostima tu su i detalji za kosu, ruže primjerice ili nakit, pa ogrlice, narukvice, naušnice... treba svaku ciganku okititi. To je Carmen!
Kape za vojsku smo naručivali iz inozemstva, toreadorska je kapa iz Amerike. Najviše posla je bilo za toreadorski kostim i ukrašavanje plašta, čija je podstava žarko roza – ta se kričava boja i inače koristi za plašt toreadora u koridi - . Opera Carmen je jedna karakterna likovna priča, koja realno oslikava život španjolskih cigana tog vremena. U operi se pojavljuju karakterni likovi, poput radnica u tvornici duhana, krijumčari, gubitnici, šverceri, osobe sumnjivog morala itd - priča kostimograf.
S obzirom da i ova produkcija nosi klasičnu likovnost, u kostimografiji sam htio realno prikazati karakter koji nose, primjerice mnoge kostime smo uništavali, dodatno prljali da budu što realniji, detalji na cigankama.
Ova je opera baš specifična, jer je jedna od najpoznatijih, ističe Neven. - Operni znalci itekako znaju kako bi Carmen trebala izgledati! Zato smatram da je ljepota kostimografije upravo u tome da se sve skupa iznese onako kako ju je skladatelj zamislio. U scenografiji će biti dominantna 3d projekcija, koja će oslikavati svaki čin - .
Dugo godina sam razmišljao o modernoj Carmen, mnoge produkcije sam vidio jednostavne, ogoljene, minimalističke. Zanimljiva rješenja, ali i pogrešna. Redatelji se zanesu, pa se smisao izgubi, mnogo nelogičnosti izviri. Sretan sam što radimo ovakvu produkciju, klasičnu, dekorativnu, vizualnu koja se nadopunjuje sa sjajnom Bizetovom glazbom.
Trenutno završavamo semestar na koledžu za dizajn gdje sam docent od jeseni. Više od dvije godine sam u Dubaiju. Sretan sam što se ponovno vraćam kostimografiji i to omiljenoj operi. Ujedno pripremam skupnu izložbu u Osijeku, 20 godina Škole primijenjene umjetnosti i dizajna, gdje ću izložiti 2 kostima iz opere Don Giovanni. Izložba okuplja najbolje osječke umjetnike i bivše uspješne učenike.