Tekstil svjedoči o razvoju tehnologija i o vizualnom poimanju vremena i prostora, od svakodnevnih predmeta do umjetnosti. Taj izazovan materijal istražuje troje umjetnika - Koraljka Kovač, Andrea Pavetić i Marin Sovar vizualni su umjetnici koji vješto koriste tekstil kao izražajno sredstvo.
TRI NITI izložba je otvorena u Galeriji sv. Krševana Šibenik, don Krste Stošića 12
Kao finalni rezultat opsežnog istraživanja i traženja nastale su tri priče u tekstilu, naizgled posve različite, ali postavljene jedna uz drugu stvaraju novi jedinstveni vizualni kontekst. Tri koncepta međusobno se nadopunjuju i naglašavaju vizualnim sredstvima, harmoniziranjem i kontrastiranjem boja, oblika, tekstura, a istovremeno ostaju svoji, individualno zaokruženi.
Nit vodilja jednostavna je, ali snažna: geometrijski elementi, čvrsti elementi reda u mekom materijalu.
Troje umjetnika potpisuju zaokruženi projekt
Tekstilne slike Koraljke Kovač uokviruju ambijent koji namještajem odjevenim u tekstil stvara Andrea Pavetić, a cjelinu humanizira rad Marina Sovara parafraziranjem baroknog korzeta, što u cjelinu uvodi asocijaciju na ljudsko tijelo.
1
Potencijal tekstila kao vizualnog elementa jasno ističe Koraljka Kovač slikarskom obradom, ali i načinom izlaganja; postavljanjem tekstilnih kompozicija u okvire, poput oslikanih slikarskih platna.
Odabire tkaninu bogate teksture, žakard tkanje u kojem linije tkanja sugeriraju geometrijsku podjelu plohe.
Jedna je tekstilna podloga u neutralnom tamnom i plavom tonu, a druga je posve oprečna, snažna crvena. U već postojeću teksturu i podjelu platna umjetnica intervenira novim slojem, veze novu strukturu, geometrijsku pravilnu mreže s dominatnim oblikom pravokutnika.
2
Andrea Pavetić u svom se istraživanju oslanja na izražajnu snagu tekstila u stvaranju ambijenta.
Postojeće elemente, namještaj, redefinira uključivanjem novog elementa - netkanog tekstila; filca.
Koristi minimalistički spektar, hladne tonove, jednu boju i jednu ne-boju, odabire snažan kontrast; crnu koja upija svjetlost i luminoznu zelenu. . „Pošumljavanje II“ naziv je kolekcije, a asocijacija je primjetna u boji, crnilom naglašenoj sjajnoj zelenoj koja upozorava na značaj prirode, čuvanje resursa u procesima stvaranja, u proizvodnji. Ekološka komponenta tako postaje i dijelom dizajna.
3
Poigravanje formom ljudskog tijela istraživanje je koje provodi Marin Sovar. Kao polazišnu točku uzima barokni korzet.
Vrlo precizno prenosi originalan kroj koji gotovo arheološki predočava vrijeme u kojem je nastao, opisuje vještinu i misaone procese krojača, ali i anatomiju koja tada prevladava. Nakon određivanja te čvrste točke kreće igranje idejama.
Sitni pravokutnici jarkih boja razlikuju se od uzoraka i tonaliteta korzeta u vremenu u kojem je taj odjevni predmet nastao i bio u funkciji. Ionako dinamična osnova tkanine dodatno je razigrana pomacima usmjerenja na spojevima kroja. Usprkos strogosti odjevnog predmeta, vizualna podloga i njezina razrada stvaraju novu estetiku poznatog oblika.
Iako su im polazišta različita – uz zajednički element tekstila i geometriju, autorice i autor grade skladnu zajedničku kompoziciju, dosljednu priču koja upućuje na mogućnosti tekstila i niti kao medija, upućuje na bezbrojne mogućnosti prilagodbe materijala, na izražajnu snagu tekstura i boja.
Koraljka Kovač (Zagreb, 1971.) 1999. je diplomirala na Akademiji likovnih umjetnosti Sveučilišta u Zagrebu, Nastavnički odsjek, slikarski smjer, u klasi profesora Zlatka Kesera.
Bavila se animiranim filmom i ilustracijom. Bila je članicom grupe „Daklelososi“ i udruge „Punkt“. Do sada je održala 59 samostalnih izložbi i sudjelovala je na 83 skupne izložbe u zemlji i inozemstvu.
Sudjelovala je na više kolonija, projekata i rezidencija. Dobitnica je Rektorove nagrade Sveučilišta u Zagrebu i Likovne nagrade HDLU za najbolju izložbu u 2020. godini. Trenutno radi kao izvanredna profesorica u umjetničkom području na Sveučilištu u Zagrebu Tekstilno-tehnološkom fakultetu u Zavodu za dizajn tekstila i odjeće gdje izvodi nastavu iz skupine kolegija Kreiranje tekstila. Članica je HDLU-a.
Andrea Pavetić (Zagreb, 1966.) 1992. je diplomirala na Ekonomskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu, a 1997. na Akademiji likovnih umjetnosti Sveučilišta u Zagrebu, Nastavnički odsjek, kiparska klasa.
Do sada je održala 14 samostalnih izložbi i sudjelovala je na 95 skupnih izložbi. Dobitnica je Rektorove nagrade Sveučilišta u Zagrebu, Nagrade Akademije likovnih umjetnosti Sveučilišta u Zagrebu i prve i izvedbene Nagrade za vrtno parkovnu skulpturu.
Zaposlena je kao redovita profesorica u umjetničkom području na Sveučilištu u Zagrebu Tekstilno-tehnološkom fakultetu u Zavodu za dizajn tekstila i odjeće gdje izvodi nastavu iz skupine kolegija Kreiranje tekstila. Članica je HDLU-a, ULUPUH-a i Udruge hrvatskih učitelja likovne izobrazbe.
Marin Sovar (Vukovar, 1977.) 2002. je diplomirao na Sveučilištu u Zagrebu Tekstilno-tehnološkom fakultetu, studij Modnog dizajna, 2006. je diplomirao je na Akademiji likovnih umjetnosti Sveučilišta u Zagrebu, Grafički odsjek. Umjetnička djelatnost vezana je uz modne revije, povijesni kostim i dizajn odjeće.
Stručna djelatnost vezana je uz područje dizajna i izrade kostima na javnim događanjima (izložbe, glazbeni spotovi, filmovi, predstave), likovne radionice, grafički dizajn, popularizaciju struke kroz TV emisije, žiriranje umjetničkih radova. Trenutno radi kao docent u umjetničkom području na Sveučilištu u Zagrebu Tekstilno-tehnološkom fakultetu u Zavodu za dizajn tekstila i odjeće gdje izvodi nastavu na kolegijima vezanim uz crtanje i slikanje i izradu kostima te na kolegijima vezanim uz dizajn tekstila i odjeće. Član je ULUPUH-a.
Tekst: Ksenija Foretić, iz kataloga