Ovogodišnje međunarodno modno natjecanje 29 INTERNATIONAL LAB OF MITTELMODA održano je 18. rujna 2023. u sklopu manifestacije MICAM u Milanu. Na modnoj reviji prikazane su kolekcije 26 finalista od oko 600 prijava, među kojima i modna kolekcija KOVARI dizajnerice Alison Ivašić.
Kolekcija je nastala u sklopu diplomskog rada “Antimodni elementi radničke odjeće rudara Labinštine u oblikovanju kolekcije modne odjeće” na Tekstilno-tehnološkom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu (mentorsko vodstvo: prof. art. dr. sc. Jasminka Končić, asistent mag. ing. des. text. Duje Kodžoman) - piše TTF.
- Kolekcija KOVARI je diplomska kolekcija koja je nastala kao rezultat diplomskog rada pod nazivom - “Antimodni elementi radničke odjeće rudara Labinštine u oblikovanju kolekcije modne odjeće”. Sam naziv kovari, znači rudari, imena nastalog od tal. cava što označava rudnik - priča autorica.
Sama ideja proizašla je iz grada u kojemu je Alison odrasla, Kršana, koji se nalazi nedaleko od nekadašnjeg rudarskog grada Labina u Istri.
- Budući da je rudarska industrija imala ključnu ulogu u oblikovanju labinske kulture i identiteta, odlučila sam dublje istražiti tu temu i kroz svoj rad istaknuti značaj antimodnog odijevanja, vrijednosti rudarske baštine te dati počast svojoj prabaki, pradjedu i svim pojedincima koji su obavljali težak rad u rudnicima kako bi preživjeli - .
Autorica je iskoristila vlastitu povijest, identitet mjesta i životne okolnosti vlastitih predaka kako bi oživjela ne samo ideju na tradiciju, već premjestila uniforme u moderno doba te ih predstavila 'umivene' suvremenim izričajem. Naime, kreacije su nosive, postale su pret-a-porter, a notu inovacije i originalnosti daju im upravo ti elementi - grafički simboli i elementi koji ovdje imaju estetsku ulogu.
- U kolekciji se analizira pojam uniforme kao radne odjeće i njezina povezanost s kontekstom antimode. Na suvremeniji se način, rekonstrukcijom krojne slike i korištenjem grafičkih elemenata poput simbola, slogana i signala revitaliziraju radna i svečana odjeća labinskih rudara - tumači autorica.
Praktičnost je također jedna od osnova kolekcije bazičnih tonova.
- Kolekcija je formirana od ženskih i muških odjevnih predmeta s fokusom na radničku odjeću i detalje; funkcija - forma - materijali, laserski izrađeni gumbi, kopče i pločice od pleksiglasa, ručno rađeni bubreći tisak i etikete s elementima značajnim za rudarstvo Labinštine - izjavila je.
Usprkos estetskim elementima, autorica je vjerno pratila originalnu ideju kroz funkcionalnost materijala.
- S obzirom na to da se kolekcija bavi rudarskom odjećom, stavila sam naglasak na materijale i boje jer je uloga materijala u zaštitnoj odjeći veoma važna. U kontekstu KOVARI kolekcije, koristili su se vodoodbojni materijali za jakne, hlače, prsluk i kombinezone - pamučni plavi i sivi keperi s premazom kao i maslinasti i tamnoplavi poliesterski materijali koji imaju svojstvo vodoodbojnosti. Za košulju, majice i haljinu koristili su se materijali poput bijelog kepera i prljavo bijelog pamučnog jerseya na kojima su otisnuti uzorci koji imitiraju pletivo, a napravljeni su u tehnici bubrećeg tiska kako bi materijal dobio na reljefnosti i teksturi - otkrila je.
Kreacije su hand made, što znači da ih je finiširala vlastitim rukama, proces je objasnila: - Pomoću sita sam ručno otiskivala uzorke s bubrećom pastom koja nabubri pod utjecajem topline. Krojevi su izrađeni po uzoru na radničku odjeću kako bi se zadovoljila utilitarna funkcija, ali u kolekciji i ona estetska.
Premazi na materijalima stvaraju reflektirajući moment i time asociraju na sjajnu površinu labinskog ugljena koja je jedna od njegovih glavnih karakteristika - .
Ovdje već ulazi u obradu materijala, a da bi predmet bio inovativan i jednostavan, potrebno je niz koraka do rezultata. I boje su bitne - dio su čitave priče te imaju ključno značenje.
- Crna i zelena boja inspirirane su rudarskom zastavom - zelena označava nadu, a crna tamu podzemnih rudnika i ugljena. Plava boja je simbol radnika, dok bijela simbolizira čistoću i nevinost ljudi koji su mukotrpno radili u rudnicima boreći se za opstanak - .
Detalji su u ovakvim kolekcijama ključni, njima je pridana posebna pažnja. Elementi koji je čine originalnom nastali su kroz ideju, no razradom su pročišćeni i osmišljeni na atraktivan način.
- Posebna pažnja pri izradi kolekcije bila je na krojevima, materijalima, laserski izrađenim gumbima dizajniranim po uzoru na znak ukrštenog čekića, kopčama i pločicama s brojevima od pleksiglasa te etiketama rađenima UV tiskom s pozdravima, činjenicama, simbolima i osobama važnima za pojam rudarstva Labinštine. Značenje pločica s brojevima proizlazi iz surovog života rudara. Naime, svaki je rudar pri silasku u jamu imao svoj broj s kojim je podizao opremu. Kada rudar nije vratio broj, značilo je da se nije vratio iz rudnika - objasnila je.
Taj moment značenja pločica s brojem je tako životan, tragičan i sjetan, jer mnoge će podsjetiti na to kako je taj posao bio opasan, a kolekcijom autorica oživljava i sjećanja na sve one koji su nekada bili dio tog svijeta.
Alison trenutno radi u zagrebačkom studiju Holographik Workshop.
- S kolegama iz tima radim na razvoju brendova za klijente od koncepta do finalnog produkta. U sklopu studija razvijamo i naš modni brend HW. Sada kada su mi se slegli dojmovi revije Mittlemode u Milanu, planiram pripremiti kolekciju za predstavljanje na DIPMOD-u - reviji diplomskih kolekcija studenata Tekstilno-tehnološkog fakulteta koja će se održati krajem godine - .