Dubravka Šeparović Mušović @ LICE U OPERI # operna scena nije samo prostor glazbenog događaja, nego i kao polje istraživanja odnosa, identiteta i društvenih uloga

    Dubravka Šeparović Mušović, hrvatska mezzosopranistica i prvakinja Opere HNK-a u Zagrebu, svoju je umjetničku karijeru obilježila tumačenjem snažnih, slojevitih i emotivno kompleksnih ženskih uloga. Njena umjetnička znatiželja uvijek je nadilazila samu izvedbu: uz interpretaciju, posvetila se i promišljanju šireg konteksta opernih priča, njihove simbolike i odjeka u suvremenom svijetu.

    1

    Njezin koncertni projekt "Lica žene u operi" nastao je iz te želje da se operna scena ne shvati samo kao prostor glazbenog događaja, nego i kao polje istraživanja odnosa, identiteta i društvenih uloga. Ovaj projekt ujedno je i osobna refleksija autorice, oblikovana kroz spoj glasa, pokreta i vizualnog jezika, u kojem se žene prikazuju u svoj svojoj složenosti. U projektu su sudjelovali i art model Josip Joško Tešija te kostimografkinja Đenisa Pecotić.

    Prva priča – Glazbeni krajolici

    Prva priča okuplja skladatelje različitih podneblja. Francuski majstori iscrtavaju ljubav, erotiku i zavođenje; talijanski evociraju strah, ljubomoru i osvetu; dok slavenski skladatelji donose strast, mudrost i hrabrost.

    3

    Druga priča – Psihologija odnosa

    Druga priča ulazi u psihološko polje arija u kojima žena pjeva muškarcu ili o njemu. U koncert je uvedeno i „Lice muškarca“, koje utjelovljuje art model Josip Joško Tešija.

    Tešija je art model koji već godinama surađuje s brojnim autorima na različitim projektima, utjelovljujući njihove emotivne svjetove i prenoseći teme koje nadopunjuju performativni karakter umjetničkog djela.

    Njegova prisutnost na sceni nije tek scenski okvir, nego živa interpretacija muških figura iz opernih priča: on simbolizira kontrolu, nadmoć, strah, ali i ranjivost i fascinaciju. Kroz diskretne pokrete, on gradi vizualni kontrapunkt ženskom glasu, dok arije teku u nizu bez prekida, oblikujući intiman dijalog između dvoje izvođača.

    4

    Treća priča – Kostim kao lik

    Treća priča pripada svijetu kostima, koji ovdje nije tek vizualni okvir, nego ravnopravni lik predstave. Kostimografija oblikuje priču, daje joj tijelo i atmosferu, prenosi ideju i emociju u vizualni izričaj.

    8

    Kostimi Dženise Pecotić ključni su za ovaj projekt. Kao umjetnica koja duboko razumije scenski nastup, Pecotić često surađuje s Dubravkom Šeparović Mušović i Josipom Joškom Tešijom, oblikuje ideju i emotivni svijet djela u konkretan kostimografski izraz. Njena kreativnost počiva na stalnom preoblikovanju modnih elemenata, koje transformira u scenske znakove, sposobne nositi značenje jednako snažno kao riječ ili glazba.

    Inspiracija proizlazi iz estetskog univerzuma Martina Margiele.

    Margiela prepoznatljivo briše granice identiteta, skriva lica modela, pretvara ih u anonimne siluete i time otvara nelagodno pitanje: što ostaje od čovjeka kada mu se oduzme lice? U tom sablasnom prikazu suvremenog svijeta, u kojem autentičnost paradoksalno postaje diktat, maska postaje svakodnevica, štit, prikrivanje, ali i prisila.

    Anonimnost kao radikalna gesta u modi # MARTIN MARGIELA i filozofija odsutnosti

    5

    Kostimi Dženise Pecotić u ovom koncertu simboliziraju upravo te slojeve značenja: prekrivena lica postaju znak žena u operi koje prolaze kroz različite identitete, zavodnice, žrtve, ratnice, heroine. Kada lice nestane, ostaje tijelo i glas, kao prezenteri umjetnosti i istine. No, istodobno, kostim na tijelu art modela Josipa Joška Tešije oblikuje i „lice muškarca“, pretvarajući ga u vizualno-poetski kontrast ženskom glasu i naglašavajući snagu interakcije između dvaju svjetova.

    Treća priča tako nije tek vizualni dodatak, nego dramaturški ključ. Kostimografija ovdje postaje nositelj dramske napetosti i lik sam po sebi, protagonist koji govori, oblikuje i komentira temu djela, stvarajući koncert u kojem se zvuk, tijelo i vizualno stapaju u umjetničku poruku.

    11

    Lica žene: Dubravka Šeparović Mušović
    Klavirska pratnja: Hui Won Lee
    Lice muškarca: Josip Joško Tešija

    Autorica koncepta: Dubravka Šeparović Mušović – Dube
    Kostimografkinja: Dženisa Pecotić
    Scenski pokret: Blaženka Kovač Carić

    Foto: Diana Sokolić

    2

     

    SNOWFLAKES BY PETRA VUKELIĆ # Filmski producentski debi Petre Vukelić okrunjen nagradom već na prvom festivalu

    Dizajner VICKO RACETIN & art model JOSIP JOŠKO TEŠIJA // „Povratak u crno” evocira modnu introspekciju i suočavanje s vlastitom nutrinom u tišini