Izložba jednog od najvećih velikana modne i umjetničke fotografije Petera Lindbergha, Images of women & the unknown, otvara se u utorak 8. travnja u Hrvatskom domu likovnih umjetnika u Zagrebu, čime će posjetitelji dobiti priliku vidjeti radove oca supermodela. - Radi se o fotografijama koje su obilježile kraj osamdesetih i početak devedesetih, te o drugoj seriji nastaloj u recentnijim godinama, koja predstavlja fikciju u kojoj akteri proživljavaju strah s kojim se do tada nisu susreli - istaknuo je autor.
Radi se o majstoru koji je obilježio modno-umjetničke i fotografske promjene početkom devedesetih i time usmjerio ne samo modnu fotografiju, već i samu modnu scenu, snimajući upravo te legendarne supermodele. - U ono vrijeme Christy Turlington, Linda Evangelista, Naomi Campbell, Cindy Crawford i ostali supermodeli postavili su temelje nove ljepote, one su utjelovile duh slobode i prave neopterećene ženske senzualnosti. Danas se svijet mode i modne fotografije promijenio. Modi se pridaje daleko prevelika važnost, a fotografiju karakterizira photoshop koji zapravo briše svu ljepotu i originalnost, dušu žene… Čemu fotografirati lijepo lice i nakon toga obrisati svu prirodnost? - izjavio je Peter Lindbergh, među ostalom, na medijskom druženju danas u HDLU.
- Model mora imati talent, voljeti kameru, mora koketirati s njom. Neke od mojih najomiljenijih modela su Christy McManamy i Milla Jovovich, s njima ćete uvijek dobiti neku priču. To je talent, dar koji one imaju od rođenja. Uvijek kad radim u glavi su mi fotografije najvećih uzora - Richarda Avedona i Irvinga Penna, čiji rad vrlo cijenim. Naime, ono što me tjera naprijed je upravo pokušaj da uvijek budem bolji, da uvijek ulovim neku posebnu emociju, doživljaj. Fotografija nije banalno model - to je zapravo ono kako ja vidim modela i ono kako ona vidi mene. To je jedna interakcija, u kojoj se vidi kreativnost i želja koja je neophodna za stvaranje dobrih fotografija - .
- Kreacija je rođenje nečeg posebnog, što je nastalo iz naših emocija, proživljenih iskustava, osjećaja… Kreacija je kombinacija svega toga i to je ono što je čini posebnom. Baš kao što su to bili i supermodeli - to je bila revolucija koja se više ne može desiti. Pojam supermodela egzistira jedino u tom kontekstu - svjetska je scena bila spremna za nešto novo, a te cure su joj to pružile. No, i toj je priči došao kraj, 2000. godina bila je prelomna - supermodeli su počeli dobivati ugovore s kozmetičkim kućama i time je nestala sva njihova prirodnost i senzualnost na fotografijama. Upravo je to uvjetovalo novu generaciju fotografa, na čelu s Juergenom Tellerom, koji su na neki način željeli naglasiti realnost i stvarnost žene, tako da su gotovo naglašavali njihovu ružnoću... Ja sam pak poželio raditi opet nešto novo, pa sam se posvetio kinematografskoj fotografiji, koja u sebi opet nosi jednu priču, slike imaju radnju i otkrivaju neke egzaktne emocije i stanja, a sve to čitamo na ekspresivnim licima modela - .
- Problem s današnjim modelima je često nedostatak talenta glume pred kamerom - dođe na snimanje i ne zna ništa osim hodati po pisti poput robota. Ja očekujem glumu, očekujem da nešto daje kameri, neku svoju posebnost i osobnost, kako bih napravio fotografsku priču, no ne volim kad uistinu ne znaju ništa, već samo koračati kao na reviji… - .
- Pravilo za dobru fotografiju ne postoji, ona će se desiti, ili neće, kao jedinstvena sinergija između modela i fotografa. Ne mogu vam reći u koju pozu da se postavite ili slično. To mora biti vaša prirodnost, iskrena i otvorena, i to je ono najljepše što se vidi i što ostaje zabilježeno na fotografiji - .
- S druge strane, postoje divni modeli i danas, a jedna od njih je Lara Stone. Ljudi me često pitaju - kako uspijevaš da žene na tvojim fotografijama budu toliko lijepe? Ja kažem - zaljubim se u njih! Snimam onaj lijepi trenutak, fascinantan, pun emocija i izražaja. No, to je više platonski doživljaj poput umjetnika koji se divi svojoj muzi - nakon snimanja vraćam se svojoj obitelji - s humorom kaže Peter koji ima dugogodišnju suprugu Astrid i tri sina, s kojima živi u Parizu. Naravno, kroz godine je radio i još uvijek radi s vodećim modnim časopisima kao što je Vogue. Otkrio je naravno prednosti digitalne fotografije, no činjenica je da ona često kao da izbriše dušu osobe. Zato je i dalje u potrazi za jedinstvenim ne licima - već emocijama.
- Izložba Petera Lindbergha u Zagrebu slijed je svega onoga što smo prethodnih godina radili s projektom Noir Festivala dovodeći u metropolu svjetske umjetnike - priča Ana Petričić Gojanović iz Priredbe, agencije koja je organizator ove značajne izložbe - iako nije direktno vezan uz pojam noira, upravo u svojim radovima Lindbergh slavi jednostavnu, izazovnu ljepotu žene u kojoj je njezina osobnost i životna mističnost važnija od onoga što nosi na sebi - .
Izložba je postavljena u cijelom Domu, a u jednom djelu sadrži i video instalaciju koju je sam umjetnik, inspiriran arhitekturom galerije, ekskluzivno prilagodio zagrebačkoj izložbi.
The images of women & the unknown otvorena je u HDLU do 10. svibnja.