Prijava

Prijava

Zaboravljeno Korisničko ime ili Lozinka ?
    ItGirl - fashion lifestyle community & magazineItGirl - fashion lifestyle community & magazine
    • Home
    • NewsFlash
      • Style&GlowStyle&Glow
      • Skin&Glow Skin&Glow
      • Trend&GlowTrend&Glow
      • Go&GlowGo&Glow
    • Kontakt

    NAŠI OSOBNI BENEFITI MUZEJA, KAZALIŠTA... # Kulturni kapital kao mehanizam moći: genealogija pojma, suvremene reinterpretacije i paradoksi obrazovanja

    Go&Glow
    09 Rujan 2025

    Pojam kulturnog kapitala razvio je sedamdesetih godina 20. stoljeća francuski sociolog Pierre Bourdieu, nastojeći objasniti na koji se način društvena moć prenosi i kako se klasne razlike reproduciraju unutar modernih društava.

    Dok je Karl Marx naglašavao da ekonomski kapital, novac i materijalna dobra, određuje položaj pojedinca u društvenoj strukturi, Bourdieu je uočio da postoji suptilniji, ali jednako snažan oblik kapitala: kulturni kapital. Za obojicu vrijedi temeljno pravilo da je moć proporcionalna količini akumuliranog kapitala, neovisno o tome radi li se o materijalnim ili kulturnim resursima.

     HNK HR

    FOTO: NOVKOVIĆ, HNK.HR

    Bourdieu je kulturni kapital definirao kao poznavanje i ovladavanje legitimnom kulturom društva, onime što se tradicionalno naziva visokom kulturom.

    Taj se oblik kapitala prenosi unutar obitelji, kroz odgojne prakse i kulturne navike: odlaženje u kazališta, muzeje i galerije, bavljenje glazbom i plesom, kao i razgovore o književnosti i umjetnosti u svakodnevnom obiteljskom životu.

    Objavljivanjem njegova ključnog djela Distinction 1984. godine, pojam kulturnog kapitala snažno je odjeknuo u akademskim raspravama, osobito u Velikoj Britaniji, gdje je ostao temeljno polazište u istraživanjima društvenih klasa i kulturnih praksi.

    HNK HR NOVKOVIC

    Bourdieu je razlikovao tri osnovna oblika kulturnog kapitala.

    Objektivirani kulturni kapital odnosi se na kulturna dobra poput knjiga i umjetničkih djela. Utjelovljeni kulturni kapital čine jezične vještine, maniri i estetske preferencije, dok institucionalizirani oblik obuhvaća formalne kvalifikacije i obrazovne isprave.

    Kasnija istraživanja dodatno su proširila ovu tipologiju uvođenjem pojmova tehničkog, emocionalnog, nacionalnog i subkulturnog kapitala.

    Tehnički kapital označava tržišno korisne vještine, primjerice informatičke, emocionalni kapital obuhvaća sposobnosti empatije i razumijevanja, nacionalni kapital proizlazi iz sudjelovanja u nacionalnim tradicijama, dok subkulturni kapital podrazumijeva specifična znanja i ponašanja potrebna za pripadnost određenim kulturnim zajednicama.

    Promjene u kulturnim obrascima i percepciji „visoke umjetnosti“ dovele su do toga da suvremeni istraživači uvode pojam kulturnog omnivora.

    3 o muzeju

    FOTO: MUZEJ GRADA ZAGREBA

    Riječ je o pojedincu koji u svojoj kulturnoj potrošnji spaja elemente tradicionalno legitimne kulture s novim i popularnim formama, poput grime glazbe.

    Kulturni kapital u tom smislu nije vezan isključivo uz jedno usko shvaćanje visoke kulture, već podrazumijeva široko znanje, sposobnost vrednovanja različitih kulturnih izraza i prilagodljivu primjenu tog znanja u različitim kontekstima, od profesionalnih razgovora i umrežavanja do svakodnevnih društvenih interakcija.

    Empirijska istraživanja potvrđuju da kulturni kapital prenesen unutar obitelji ima izravne učinke na obrazovna postignuća.

    Djeca koja odrastaju u okruženju bogatom kulturnim resursima lakše usvajaju apstraktne i formalne obrasce mišljenja koje obrazovni sustav prepoznaje i vrednuje. Odrasli pojedinci, pak, kulturni kapital koriste kao alat za profesionalno umrežavanje, stjecanje uglednih položaja i pristup prestižnim profesijama, primjerice u politici, pravu ili bankarstvu.

    zg 1642

    FOTO: MUZEJ GRADA ZAGREBA

    U svojoj knjizi Culture, Class, Distinction (2009.) Bennett i suradnici ovaj mehanizam nazivaju reprodukcijskim krugom: kulturni kapital roditelja predisponira djecu na uspjeh u školskom sustavu, što im omogućuje da stečena znanja pretvore u obrazovne kvalifikacije, a one potom u društvene privilegije i povlastice.

    Istraživanja poput onih koje provodi Sutton Trust dodatno potvrđuju da kulturni kapital produbljuje društvene nejednakosti.

    Bogate obitelji ulažu u dodatno obrazovanje, uključujući umjetničke predmete, čime svojoj djeci osiguravaju prednost pred vršnjacima i pristup prestižnim sveučilištima. Projekti poput The Class Ceiling pokazuju kako posjedovanje kulturnog kapitala olakšava ulazak u elitne profesije. Ovi nalazi podudaraju se s izvješćima britanske Komisije za socijalnu mobilnost te s knjigom "Social Mobility and its Enemies"  Leeja Elliotta Majora, potvrđujući da kulturni kapital i dalje ima ključnu ulogu u održavanju društvenih hijerarhija.

    london natural history museum 9

    U britanskom obrazovnom kontekstu kulturni kapital postao je predmet rasprava nakon uvođenja novog okvira Ofsteda 2019. godine, koji od škola zahtijeva da razvijaju kulturni kapital učenika.

    Službena definicija pritom se oslanja na ideju da je riječ o znanju potrebnom za oblikovanje obrazovanih građana i upoznavanje s „najboljim što je čovječanstvo mislilo i reklo“. No, kritičari upozoravaju da se time promiče sužena, tradicionalistička vizija kulture, koja seže do Matthewa Arnolda i njegova eseja Culture and Anarchy iz 1869. godine. Takvo shvaćanje zanemaruje mnoge suvremene oblike kulturnog izražavanja, posebice glazbu, ples i vizualne umjetnosti, te riskira učvršćivanje postojećih klasnih razlika umjesto njihova prevladavanja.

    dpz tate modern

    Kulturalna alijansa stoga naglašava da definicija kulturnog kapitala mora biti otvorena i dovoljno široka kako bi odražavala raznolikost jezika, tradicija i nasljeđa djece koja pohađaju škole. Umjesto jednostavne reprodukcije legitimne kulture, obrazovni sustav trebao bi poticati kreativnost i stvaranje novih kulturnih oblika, čime bi učenici postali aktivni, kritički i inovativni sudionici kulturnog života.

    Kulturni kapital se tako pokazuje kao dvosjekli mač: on je istodobno sredstvo osobnog napretka i instrument održavanja društvenih razlika.

    John Holden upozorava da kulturno obrazovanje može otvoriti put pojedinačnom uspjehu, ali i paralelno reproducirati klasne podjele, što se jasno očituje u nejednakoj dostupnosti umjetničkog obrazovanja između privatnih i državnih škola.

    Upravo zato suvremene definicije kulturnog kapitala moraju obuhvatiti širi spektar kulturnih iskustava, omogućujući novim generacijama da ne budu samo pasivni primatelji „najboljeg što je rečeno i napisano“, već i stvaratelji kulturnih oblika koji će odgovarati potrebama i izazovima društva u kojem žive.

     

    eNVision - ENVY ROOM & TTF # model dobre prakse za budućnost hrvatske modne scene

    TENIS kao stilska i VIZUALNA avantura # US OPEN i definicija modne pozornice u okviru sporta

    Tags: Kultura Povijest Umjetnost

    Nove teme

    image00008

    Mirjam Krajina predstavlja novu RAW BAG # Architect Tote je velika, crna i fantastično sjajna

    da vinci london burlington house2

    KAKO TUMAČIMO UMJETNIČKO DJELO? # Erwin Panofsky i metoda ikonološke analize

    03046079450 a3

    ANA'S TIPS & TRICKS # vlaga u kosi i jesenski bad hair days pretvoreni u good hair mood

    LEXALEX STUDIO 14

    Zagreb dobio novu modnu adresu # Aleksandar Šekuljica otvorio studio LEXALEX

    SnapInsta.to 541583243 18526278742036760 4473954682397765215 n

    „SKIN(S)CARE“ - SILVIO VUJIČIĆ # umjetničko propitivanje ljepote, straha i društvenih normi

    Slične teme

    da vinci london burlington house2

    KAKO TUMAČIMO UMJETNIČKO DJELO? # Erwin Panofsky i metoda ikonološke analize

    SnapInsta.to 541583243 18526278742036760 4473954682397765215 n

    „SKIN(S)CARE“ - SILVIO VUJIČIĆ # umjetničko propitivanje ljepote, straha i društvenih normi

    SnapInsta.to 544853480 18528762748005344 8752379505659628899 n

    Ljepota koja traje # INEZ STRODEL i tri generacije otkrivanja dragocjenosti u srcu Amsterdama

    Zlatarstvo 06

    CULTURE _ INFO # MUO otvorio veliku izložbu remek-djela gotičkog i renesansnog zlatarstva

    03 Plava zgreda fotke bb

    DAMIR FABIJANIĆ # Fotografija kao identitet, memorija i VIZUALNI JEZIK

    da vinci london burlington house2

    KAKO TUMAČIMO UMJETNIČKO DJELO? # Erwin Panofsky i metoda ikonološke analize

    03 Plava zgreda fotke bb

    DAMIR FABIJANIĆ # Fotografija kao identitet, memorija i VIZUALNI JEZIK

    • Politika privatnosti
    • Politika kolačića
    • SiteMap
    • Impressum
    • Kontakt
    • DPZ Consulting
    © 2025. by znaor.com
    • Home
    • NewsFlash
      • Style&GlowStyle&Glow
      • Skin&Glow Skin&Glow
      • Trend&GlowTrend&Glow
      • Go&GlowGo&Glow
    • Kontakt