Projekt eNVision, suradnja modne kuće eNVy room i Tekstilno-tehnološkog fakulteta u Zagrebu, otvara važno polje analize u kojemu se isprepliću pedagogija dizajna, kulturna reinterpretacija i tržišna logika modne industrije. Ova inicijativa nadilazi okvir jednokratne izložbe i modne revije, koja će se održati 11. rujna: ona se može promatrati kao primjer dobre prakse koja pokazuje kako obrazovne institucije i modni sektor mogu zajednički oblikovati održivu budućnost mode.
Pedagoški potencijal i prijenos znanja
Kada se studentima omogući neposredan rad na arhivskoj građi etabliranog brenda, stvara se pedagoški model koji spaja disciplinarni okvir (krojenje, konstrukcija, oblikovanje) s kreativnom slobodom.
eNVision, projekt koji su inicirali eNVy room dizajneri Vjeko Franetović i Nikica Ivančević, presedan je na našoj modnoj sceni te koncept koji bi mogao zaživjeti kao praksa.
DARIO BENIČKI
Taj hibridni model omogućuje razvoj kritičkog mišljenja, ali i osposobljavanje za vizualno i materijalno istraživanje. Pritom se ostvaruje ono što je francuski sociolog Pierre Bourdieu nazvao procesom stjecanja kulturnog kapitala akumulacijom znanja, kompetencija i simboličkog prestiža koji mlade autore pripremaju za buduće djelovanje unutar profesionalnog polja (Bourdieu, 1984).
Estetika reinterpretacije i semiotika mode
Studentski zadatak nije puko reproduciranje modnih formi, nego njihovo prevođenje u novi generacijski jezik. U tom procesu, kako bi rekao filozof Roland Barthes, moda funkcionira kao sustav znakova u kojemu se svaka silueta, detalj ili materijal čitaju kao kodovi s vlastitim značenjima (Barthes, 1983). Kada studenti reinterpretiraju vjenčanicu u ready-to-wear komad ili avangardnu formu, oni zapravo izvode semiotički čin: pregovaraju između tradicije i inovacije, između postojećeg znakovnog sustava brenda i vlastitog autorskog rukopisa.
Dizajn između umjetnosti i robe
Filozof Gilles Lipovetsky ističe kako je suvremena moda nerazdvojiva od dinamike potrošačkog društva, gdje se estetski izraz uvijek nalazi u sprezi s logikom tržišta (Lipovetsky, 1994).
KIMI BIČANIĆ
eNVision studentima otvara upravo to iskustvo: dizajn nije samo osobna vizija, nego i roba koja mora pronaći kupca u digitalnom okruženju obilježenom brzim protokom trendova i slika. Uvođenjem studenata u realni sektor projekt ih priprema za razumijevanje kako će njihov rad funkcionirati u društveno-ekonomskom sustavu, a ne samo u akademskoj izolaciji.
Institucionalni okvir i društveni učinak
Izlaganjem studentskih radova u Muzeju suvremene umjetnosti stvara se situacija u kojoj radovi postaju dio šire javne sfere. Tu se mogu prepoznati elementi onoga što Bourdieu opisuje kao polje kulturne produkcije, odnosno prostora u kojemu se sukobljavaju različite pozicije moći, autoriteta i legitimiteta (Bourdieu, 1993). Publika, mediji i industrija reagiraju na radove, čime studenti dobivaju uvid u dinamiku kulturne recepcije i u to kako njihovi projekti funkcioniraju u društvenom kontekstu.
AURORA HERCIGONJA
Prema održivoj modnoj sceni
Na vodećim svjetskim sveučilištima ovakve suradnje predstavljaju standard, dok u hrvatskom kontekstu eNVision postaje pionirski model. Bez sustavnog uključivanja mladih dizajnera u profesionalne strukture teško je zamisliti održiv razvoj mode. Kako ističe Lipovetsky, moda uvijek postoji kao proces, ona “živi od stalne inovacije i neprekidnog nadilaženja same sebe” (Lipovetsky, 1994: 63). U tom smislu, eNVision pokazuje da je za održivost hrvatske mode nužno stvarati mostove između akademije i industrije, između arhive i inovacije.
eNVision, projekt koji su inicirali upravo dizajneri Vjeko Franetović i Nikica Ivančević, može se čitati kao studija slučaja u kojoj se razotkriva trostruka dimenzija mode: kao obrazovnog procesa, kao semiotičkog sustava i kao tržišne robe. Kroz ovakav projekt postaje jasno da bez uključivanja mladih autora u profesionalni sustav nema ni budućnosti mode kao kulturnog ni kao ekonomskog polja.
Literatura
Barthes, Roland (1983). The Fashion System. Berkeley: University of California Press.
Bourdieu, Pierre (1984). Distinction: A Social Critique of the Judgement of Taste. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Bourdieu, Pierre (1993). The Field of Cultural Production: Essays on Art and Literature. New York: Columbia University Press.
Lipovetsky, Gilles (1994). The Empire of Fashion: Dressing Modern Democracy. Princeton: Princeton University Press.
IRA KOSMAČIN
eNVy room nova kolekcija
Kolekcija donosi gotovo trideset lookova i istražuje kontraste koji oblikuju estetiku eNVy rooma. Strogo krojeni blejzeri dekonstrukcijom se pretvaraju u bomber siluete s gumiranim detaljima i sportskim akcentima, dok transparentna organza i jacquard s predimenzioniranim floralnim uzorcima unose lakoću i nenametljiv element iznenađenja.
Nasuprot njima pojavljuju se haljine naglašene arhitektonike i volumena, u kojima se senzualnost spaja sa skulpturalnim dojmom. Dijalog između krojačkih linija i haljina, između strukture i igre, kolekciju oblikuje u skladnu modnu cjelinu koja zadržava prepoznatljiv rukopis brenda.
Foto: Franjo Matković
Model: Anica Cuca / Faith models
Make up: Iva Rukavina
Hair: Draška Topić
Lokacija: MSU