- Kostime obožavam još od djetinjstva, kada sam gledala povijesne filmove. Iako, nisam mislila da ću se ikada baviti povijesnom odjećom i da ću ikada izrađivati i istraživati povijesne kostime, na koji način su napravljeni, te kakav kroj stoji iza toga - priča mi Đurđica, dipl. ing. stručni suradnik na Zavodu za dizajn tekstila i odjeće TTF-a, koja krojenjem i šivanjem kao da putuje kroz vrijeme i donosi njegove stilske ljepote u sadašnjost.
- Kostime doživljavam kao kvalitetno izrađena autorska umjetnička djela rađena s puno ljubavi i utrošenog vremena. Kada istražujem i izrađujem kostime, obično polazim od toga bih li ja to odjenula i kako bih se u tome osjećala u nekim davnim vremenima, u nekom drugom povijesnom razdoblju. Volim se odijevati u kostime koje izrađujem, a u nekima čak i vidim sebe kao osobu iz povijesti (Kraljica Elizabeta I), kao da sam došla iz toga doba i zalutala u sadašnjosti. Uz Elizabetu I volim i sultaniju Hurem koju ćete vidjeti na jednoj od slijedećih izložbi - .
Povijesni kostim je za mene odraz duha vremena, ali u moderno doba i na moderni način. Vrlo su kompleksni i sastoje se od podsuknji, raznih jastuka, žičanih konstrukcija, puno dijelova odjeće i mnogo metara tkanine. Ukrojeni su na različite način poput korzeta s puno krojnih dijelova, što predstavlja dodatni izazov i složenost pristupu izrade. Ovom izložbom želim pokazati i spojiti dvije velike ljubavi povijesni kostim i fotografiju.
Izložba ''KOSTIM 6 = 4x6'' otvorena je u galeriji zagrebačkog Tekstilno-tehnološkog fakulteta, traje do 22.1.2021.
Za izložbu 18. 12. 2020. godini predviđena je izložba fotografija i kostima na kojima su autorski radovi rekonstruiranih i reinterpretiranih 6 povijesnih kostima, koji su nastali u zadnjih 20 godina. Na fotografijama želim prikazati kostime kroz fotografiju kao dio kostima, cijele kostime i detalje, kao male kolekcije od 4 fotografije za svaki kostim koji je na izložbi izložen.
Na izložbi se može vidjeti kako su kostimi kvalitetno i temeljito izrađeni, vrlo kompleksni i različitih tkanina. Ovdje je naglasak na povijesnom kostimu, a fotografija dodatni medij koji pokazuje kako to izgleda kada odjene na sebe žena ili muškarac iz sadašnjeg doba.
Osobe iz povijesti čije izrađujem kostime su obično osobe jako poznate u povijesti te su dale doprinos na bilo koji način u pojedinim vremenskim razdobljima.
Kostim Kraljice Elizabete I, oko 1595.
Kostim je izrađen 2003. god. za izložbu pod nazivom ''Shakespeare nekad i sada ''
Model: Nika Vrbica
Model u Kostimu Kraljice Elizabete I je Nika Vrbica na privatnom posjedu, snimljena fotografija 2020. godine
Kraljica Elizabeta I je imala značajan utjecaj na modu svoga doba. Tada su bili drukčiji standardi ljepote, a definitivno je Kraljica bila ikona 16.stoljeća. Rekonstrukcija povijesnog kostima kraljice Elizabete I se sastoji od crnog plišanog korzeta sa šunka-šunka rukavima (but rukavi), koji na duljini rukava ima bijelu čipku.
Ovratnik je također spojen za korzet i od bijele je čipke u kojoj su kanalići za plastične šipke koje drže ovratnik. U donjem dijelu je suknja ispod kojeg je žičana konstrukcija i pomoćni jastuk za oblik suknje i forme razdoblja. U orukavlje su ušiveni ukrasni rukavi koji vise do poda, do dužine suknje.
Kostim can can plesačice, oko 1890. godina
Kostim je izrađen 2009. god. za reviju povijesnih kostima FIN DE SIECLE /MOULIN ROUGES, u sklopu 4. Modni ormara
Model: Kristina Zorčić
Model u baroknom kostimu s šeširom iz 1704.godine je Kristina Zorčić na privatnom posjedu, snimljena fotografija 2020. godine
Rekonstrukcija povijesnog kostima can-can plesačice je vrlo kompleksan i sastoji se od puno dijelova odjeće. Napravila sam ga prema slikama pariškog slikara Henri de Toulouse-Lautreca. Kostim se sastoji od bijele košuljice od popelina bez rukava, ukrašena malim volanima od 2 cm i bijelih pumperica od popelina do koljena, koje su ukrašene crvenom satenskom vrpcom koji se vežu ispod koljena.
Gore na košuljicu ide crveni korzet od tafta. Na pumperice ide suknja punog kruga, ukrašena s volanima s unutarnje strane. Volani se vide tek kad se podigne suknja i pleše can can! Suknja je od bijelog popelina, na nju je utrošeno 10 metara materijala. Na bijelu suknju bijelu ide crvena taft suknja koja na rubu ima volan od 20 cm. Uz to idu još mrežaste rukavice i crna plišana traka širine 1 cm za ukras oko vrata.
Kostim barokni sa šeširom iz 1704. godine
Kostim je izrađen 2011. god. za reviju povijesnih kostima 'Povijesni kostimi /Barok', u sklopu 6. Modni ormar
Model: Ksenija Španec
Model u baroknom kostimu sa šeširom iz 1704. godine je Ksenija Španec na privatnom posjedu, fotografija snimljena 2020. godine
Rekonstrukcija povijesnog baroknog kostima iz 1704. godine se sastoji od bijele košulje dugih rukava obrubljene čipkom, gore dolazi jaknica u obliku kratkog kaputića s dugim rukavima koji se proširuju na duljini rukava.
Jaknica je ukrašena sivim trakicama i gumbima za ukras, koji nemaju funkciju zakopčavanja. U donjem dijelu se nalazi suknja koja se veže preko pomoćnih jastuka na stražnjoj sredini.
Suknja na stražnjem dijelu ima mali šlep. Kostim ima šešir koji je ukrašen s perjem. Oko vrata ide uski šal na kojem se nalazi čipka od 1 cm koja je na krajevima šala.
Kolekcija Ivana - Djevojka u Dior haljini, 1947. godina
Model: Ivana Mrčela
Foto: privatni posjed, 2020
Kostim je izrađen 2012. god. za reviju povijesnih kostima HOMMAGE CHRISTIAN DIOR, 7. Modni ormar
"Chérie" dinner dress, spring/summer 1947
Christian Dior (French, 1905–1957); Christian Dior Haute Couture (French, founded 1947), svila
Rekonstrukcija Dior haljine iz 1947. godine sastoji se od gornjeg dijela, košuljice sa spuštenim kratkim rukavima koja se kopča na sredini te suknje s faldama ispod koje se nalazi podsuknja od tila.
Tkanina je srebrne boje s sitnim uzorkom zeleno-plavih cvjetova. Uz to idu kratke svijetlo plave heklane rukavice.
Kostim Sulejmana Veličanstvenog, oko 1550. godine
Kostim je izrađen 2015.god. za reviju povijesnih kostima ''Veliki muškarci povijesti'', u sklopu 10. Modni ormara
Model: Marin Sovar
Foto: Botanički vrt ,2018
Model u Kostimu Sulejmana Veličanstvenog je Marin Sovar na lokaciji Botanički vrt, snimljena fotografija 2018. godine
Rekonstrukcija povijesnog kostima Sulejmana Veličanstvenog sastoji se od organdi prugaste tunike u boji starog zlata s dugim rukavima i kopčanjem do struka. Na kraju rukava tunike je špic prema prstima, pritom nije ravna duljina rukava. Ispod organdija je pamučna tkanina koja služi kao podstava da se ne prozire organdi. Krojeno je duplo, kao i organdi i spojen zajedno.
Gore ide kaftan kratkih rukava od smeđeg brokata s većim uzorkom u boji starog zlata. Na glavu ide oglavlje napravljeno od spužve i presvučeno tkaninom od ostatka tkanine kostima.
Kostim iz 1908. godine
Kostim je izrađen 2016. god. za 'Project Bijela Čajanka', a tema je bilo bijelo i svijetli tonovi materijala u razdoblju od 1898 do 1908. godine.
Model: Mirjana Koštarić
Model u Kostimu iz 1908. godine je Mirjana Koštarić u dvorcu Erdödy Kerestinec, snimljena fotografija 2019. godine
Rekonstrukcija povijesnog kostima iz 1908. godine je složen od više odjevnih predmeta. Kostim se sastoji od lanene suknje bež boje koja na dnu ima volan.
Gore su dvije košulje, jedna ima rusku kragnu, a detalj je nepravilni volan na laktu. Rubovi su ukrašeni uskom pamučnom čipkom od 1 cm.
Uz to na ruke dolaze bež kratke rukavice, mala torbica od tkanine na trakicu i suncobran.