Aerodrom, stari dvorac, bivša bolnica, napušteno kino, tvornica namještaja, autobusni hangar, sindikalni dom, trgovački centar, sportska dvorana, galerija… ne, ovo nije igra pogađanja, već lokacije koje je u prvih deset godina postojanja modno oživio slavni osječki Fashion Incubator. Osim toga, dao je energiju i hrvatskoj modnoj sceni: tamo su se predstavljala danas poznata imena kao Ivan Alduk, Juraj Zigman, Ana Marija Ricov, Sonja Lamut, Zoran Aragović…
Finale je uvijek veselo - 2013. godina, defile proglašenja pobjednika Vuletić & Hortig
Tko su osnivači? Dvoje vrlo samozatajnih ljudi - ispričao nam je PR Fashion Incubatora Nikola Beban. - Rekao bih da je zanimljivo što danas već brojni znaju za Portanova Fashion Incubator, ali malo tko zna tko ga radi, i to od samih početaka. Oni su Dragana Rašić, danas vlasnica studia CHIC, majka dvoje najslađih blizanaca ikad i naša najveća obožavateljica i Marko Jovanović, inženjer elektrotehnike s adresom u Dublinu koji je voditelj i jedini član tima u Incubatoru svih 10 godina. Oni su osmisli koncept i postavili temelje današnjeg PFI-ja. S njima su u tim počecima bili i Marina Jerant, danas i sama modna dizajnerica i još jedan Marko, Marko Bijelić, florist s londonskom adresom. Moram reći da bi meni kao PR-u događaja posao bio puno lakši kada bi nas suosnivač i voditelj projekta Marko Jovanović pristao da od njega napravim tzv. celebritya, ali samopromocija ga ne zanima. Pa i ovom intervjuu je izmaknuo, nije li? Zapravo, meni je nekako cool, da se tako izrazim, što govori isključivo kroz svoj rad. Koliko sam ga upoznao, rekao bih da je veliki kreativac navučen na adrenalin, i to je ono zbog čega već 10 godina vodi i gradi Portanova Fashion Incubator - .
Organizacijski tim: Fashion Incubatora Borna Beker, Marko Jovanović, Lidija Pihler Yuniku i Nikola Beban
Skromni početak: mikro budžet, mega entuzijazam i odlična ocjena
- Naša priča počela je 2004. godine - nastavlja Beban - kada se skupina mladih slobodno mogu reći entuzijasta, redom tada 23-godišnjaka, suočila s vlastitom potrebom da u svom gradu nešto promijene. Osijek je bio siv grad, barem kada je riječ o društvenim događanjima. Na nacionalnoj razini modna scena 2004. je bila u svom usponu, ali nije postojao organiziran način etabliranja mladih ljudi i novih imena, u što je uvijek važno ulagati. Portanova Fashion Incubator je u tom smislu prvi ovakav projekt. Taj prvi bio je realiziran s nezamislivo malim budžetom, nekih 5 000 kuna i imao je pomalo off atmosferu i naivni šarm. Održao se na autobusnom hangaru, a modeli su izlazili iz parkiranih autobusa na pistu omeđenu suhim lišćem. Ono što se dogodilo jest da je preko 600 ljudi došlo pogledati revije, o događaju su izvijestile sve važnije redakcije, ključni ljudi na hrvatskoj modnoj sceni projekt su odmah prihvatili kao svoj i organizatorima nije preostalo drugo nego razvijati projekt dalje - .
Alduk, 2008.
Brojne lokacije i dizajneri
- Što se tiče svih spomenutih lokacija, uvijek smo se vodili time da si postavimo izazov, prostore netipične za održavanje modnih događanja, a pritom smo uvijek ili revitalizirali neka zaboravljena mjesta u gradu i davali im novi kontekst, ili zauzimali žarišta javnog života grada, kao što je slučaj u recentnim sezonama i trgovačkim centrom Portanova. U 14 sezona na scenu smo lansirali preko 70 modnih imena, od kojih neka danas čine najznačajnije hrvatske brendove. Juraj Zigman, Ivan Alduk, Ana Marija Ricov, Sonja Lamut, Yuniku, Zoran Aragović iz Bite My Style, Domagoj Štimac iz TWINS-a samo su neka od njih. Na pisti prošlog Cro A Portera trećina predstavljenih dizajnera svoje prve modne korake vežu za našu pistu. Mislim da nam ovo daje za pravo kada tvrdimo da nismo samo najstarije, nego i najutjecajnije nacionalno natjecanje za mlade modne dizajnere. Bilo je tu kroz deset godina više od 180 kolekcija! - .
Zigman, 2008.
Dan ili dva? Opcije su otvorene…
- Svakom finalu Portanova Fashion Incubatora prethodi pripremni rad duži od pola godine. Svake sezone raspisuje se natječaj, prikupljaju i ocjenjuju radovi, organizira polufinalni krug, odabiru finalisti, snima i lansira kampanja, sklapaju sponzorske suradnje, da bi sav posao svoj klimaks imao na završnoj večeri izbora najboljeg mladog dizajnera sezone, odnosno pobjednika Portanova Fashion Incubatora. Program rijetko traje duže od tri sata, a oni prođu doslovce u hipu. To svakako dodaje na draži čitave stvari jer je vrijeme bude zgusnuto i nabijeno doživljajima, ali svejedno sugestije da projekt produžimo na dva dana dobivamo od publike, medija, modnih suradnika, ali i od sponzora. Jedno je sigurno - ako dođe i do širenja programa na više dana, to neće biti nauštrb kvalitete - .
Domagoj Štimac 2011. / sada dio dvojca Twins
Ključni tim za realizaciju
- Tim koji radi na organizaciji kroz godine se mijenjao, a ove sezone brojio je 9 ljudi u organizaciji i 15 volontera iz Volonterskog centra Osijek kojima i ovim putem zahvaljujemo na odlično obavljenom poslu. Core tim čine spomenuti Marko Jovanović, voditelj projekta, Borna Beker, izvršni producent, Lidija Pihler Yuniku, koordinatorica dizajnera, žirija i backstagea, Dragana Lisjak, Tomislav Vajda, Petra Periša i Boris Morović, sve redom osječki studenti koji su odradili golemi posao u izvršnoj produkciji i marketingu, Tanja Karać koja je odradila backstage i ja kao glasnogovornik. I naravno ne zaboravimo voditeljicu Ureda pisarnice, pismohrane i arhive Portanova Fashion Incubatora koja želi ostati anonimna - .
Sindikalni dom, 2007.
Povezanost s Osijekom
- Rekao bih da se vidljivost projekta u zadnjim sezonama promijenila i njegova težina je premještena s lokalne na nacionalnu razinu, međutim i dalje je ostao snažno vezan uz svoj grad. Portanova Fashion Incubator je izrastao u ekskluzivan događaj o kojemu se priča, lokalni mediji i gradske ulice glasno ga najavljuju, klubovi nam svake sezone šalju ponude za hosting after partya, na događaju vidimo sve više stylish Osječanki i Osječana, što je i očekivano kada o događaju izvještavaju ne samo lifestyle mediji nego i vijesti nacionalnih televizija. Nastojimo da Fashion Incubator bude pristupačan i opušten event koji modu približava i čini je svima dostupnom. Osjećani vole modu, željni su ovakvih događaja i zbog toga tražimo načine kako ga učiniti pristupačnijim većem broju ljudi, bilo kroz višednevno trajanje ili uporabom multimedijalnih tehnologija. Konceptom svake sezone referiramo se na jedan dio urbanog identiteta svoga grada, bilo da promoviramo njegov street art, pripadnike kulturne scene, mladog sportaša, osječkog fotografa ili modela. Izuzetno nam je stalo da ostanemo snažno upisani u Osijek koji volimo i u kojem smo nastali - .
Jelena Holec, 2014., Fashion Incubator smješten je u Portanovu, poznati osječki shopping centar
Otvoreni za promjene
- Da projekt nema smisla vjerojatno više ne bismo primili nijednu prijavnicu za natječaj niti ponudu za sponzoriranje događaja, ergo ne bismo više ni postojali. Interesa očito ima. Budite sigurni da pažljivo osluškujemo potrebe novih generacija i trudimo se na njih odgovoriti. Tako smo prije četiri godine prestali raditi dva Incubatora godišnje, jednostavno nije više bilo potrebe, ili recimo prije dvije godine uveli obavezni polufinalni krug kako bismo žiriju olakšali proces selekcije i dizajnere na vrijeme upozorili na slabe točke u njihovoj prezentaciji. Što se prodaje tiče, radi se o specifičnosti svakog dizajnera, njihovoj vještini da se uspješno predstave, ali i samom proizvodu, koliko je komercijalan. Možda će vas iznenaditi, mi im savjetujemo da na Fashion Incubatoru ne prodaju svoju odjeću iako im organiziramo susrete s kupcima. Nakon PFI-ja vrijeme je za nastavak promocije, snimanje LookBooka i kampanje, a to se teško može napraviti bez ključnih komada u kolekciji za koje se kupci u pravilu prve zainteresiraju. Komercijalni uspjeh je važan, ali je dobra promocija na samom početku karijere najvažnija.
Zoran Aragović, 2005.
Optimističan u budućnost, s razlogom!
- Nekoliko je smjerova u kojima bi Portanova Fashion Incubator mogao krenuti, od regionalne suradnje pa do širenja na druga područja. Realnost hrvatskih modnih umjetnika je da su oni manje manufakture koji nailaze na probleme kada žele da tekstilna industrija prati njihov dizajn, kapaciteti proizvodnje nisu rentabilni i kvalitetom nisu konkurentni. Mi pobjednike nagrađujemo s 10 000 kuna i pozivnicom na Cro A Porter, ali Hrvatska nije jedina njihova perspektiva. Recimo, članici prošlogodišnjeg pobjedničkog dvojca Petri Vuletić izdali smo potvrdu o pobjedi koja joj je trebala za prijavu na stipendiju. Petra je danas Berlinska studentiva i siguran sam da će u budućnosti biti jedno od poster lica našeg projekta. Neki bi rekli da smo promašili s proglašenjem pobjednika prošle sezone budući da više ne djeluju lokalno, ali mi se s tim nikako ne slažemo. Brendovi kao Sheriff and Cherry, Link ili Roba primjeri su uspješne inozemne poslovne prakse hrvatskih brendova. Obilujemo talentiranim kreativcima, pa su ovo horizonti koje vidimo kada razmišljamo o budućnosti - zaključuje Nikola Beban.
Bebi dol nastupila je na Fashion Incubatoru 2007. godine
2007. - Ana Maria Ricov, pobjednica sezone
2014. / Voditelj Incubatora s pobjednicima: Marko Jovanović i dvojac Kliškinić & Šabarić
Mia Kovačić u kreaciji Mure Pehnec, 2006.
Sonja Lamut, 2012.