Od djetinjstva uronjena u svijet antikviteta, Inez Stodel naslijedila je od oca strast prema predmetima koji u sebi nose povijest i priču epohe. Prateći ga na putovanjima i otkrivanjima rijetkih dragocjenosti, otkrila je svoju doživotnu ljubav – nakit. „Moj je otac nakon Drugog svjetskog rata otvorio trgovinu u kojoj se moglo pronaći sve: od kineske keramike i oceanijske umjetnosti do nakita. Upravo tada počela je moja fascinacija dragocjenostima“, prisjeća se.
Godine 1964. otvorila je vlastitu galeriju Inez Stodel Kunsthandel u Nieuwe Spiegelsstraat, povijesnom središtu amsterdamskog Spiegelkwartiera. Prostor, djelo arhitekta Jaapa Bakeme, najprije je djelovao kao ogranak Stodel en Goudsmit iz Rotterdama, da bi Stodel 1971. postala samostalna vlasnica. Ondje već više od pola stoljeća njeguje kulturu otkrivanja nakita i malih umjetničkih predmeta, čuvajući tradiciju trgovine antikvitetima i ljepotu povijesnih otkrića.
Estetsko oko za stilove i epohe
Ono što Inez Stodel izdvaja u svijetu kolekcionara i trgovaca jest njezino gotovo intuitivno oko za proporciju i sklad dizajna. Njezina galerija nudi nakit koji je istodobno rijedak i nosiv, komade koji svojom formom i ljepotom nadilaze vremenske granice. „Nemam sklonost prema određenom razdoblju. Ono što me privlači jest proporcija, kvaliteta izrade i dojam koji nakit ostavlja na oko. Kada je skladan, tada je i dobar“, kaže Stodel, koja jednako cijeni ranonovovjekovne majstore i suvremene dizajnere poput nizozemskog Jacoba de Groesa.
U njezinim vitrinama mogu se pronaći remek-djela različitih epoha:
- viktorijanski nakit (1837.–1901.), prepoznatljiv po sentimentalnim motivima, bogatim broševima i simbolici ljubavi i sjećanja,
- belle époque (prijelaz iz 19. u 20. stoljeće), obilježena gracioznim linijama, filigranskim dijamantnim mrežama i lepršavim oblicima,
- secesija (oko 1890.–1910.), s prepoznatljivim organskim linijama, floralnim motivima i emajlom,
- art déco (1920-e i 1930-e), u kojem dominiraju čiste geometrijske forme, kontrasti boja i duh modernizma,
- te rijetki komadi iz antike i ranih stoljeća koji odišu suptilnošću i povijesnim kontinuitetom.
Posebno se ističu potpisani dragulji slavnih kuća – Cartiera, Tiffany & Co.-a, Van Cleefa & Arpelsa, Mauboussina i Boucherona – kao i radovi majstora poput Carla Giuliana, Alexisa Falizea ili obitelji Fouquet.
„Rani nakit obožavam zbog mekoće i romantike prošlih vremena, a isto vrijedi i za starinske dragulje: njihovi rezovi oku djeluju nježnije, gotovo poetski“, objašnjava Stodel.
Naslijeđe treće generacije
Strast prema nakitu i antikvitetima u obitelji Stodel prenosi se već tri generacije. Godine 2004. u posao je ušla Inezina kći Leonore Van der Waals, po profesiji odvjetnica, koja danas vodi galeriju. „Za mene je najveća čar potraga, pronaći savršeni komad za klijenta i svjedočiti suzama radosnicama kad otkriju svoj dragulj iz snova“, govori Van der Waals.
Galerija Stodel danas je dio prestižnih udruženja poput VHOK-a, Kraljevske udruge trgovaca likovnom umjetnošću u Nizozemskoj, te međunarodne federacije CINOA. Smještena u povijesnom Spiegelkwartieru, središtu umjetnosti, antikviteta i rijetkih predmeta, trgovina se nastavlja isticati kao adresa za sve ljubitelje ljepote s poviješću.
Nakit kao reciklirana i oplemenjena povijest
Osim nakita, u ponudi se nalaze i raritetni predmeti za vitrinu: mirisne bočice, kutijice, mikromozaici, modne minijature i delikatni ukrasi koji svjedoče o estetici svakodnevnog života prošlih stoljeća. Svaki predmet ujedno je otkriće, fragment epohe koji ponovno oživljava u rukama kolekcionara.
Što je to što vintage nakit čini vječnim? „To je izrada, povijest, ali i mnogo više od toga“, zaključuje Stodel. „Prodajom antikviteta mi recikliramo i oplemenjujemo. U vremenu koje proizvodi previše, nakit iz prošlih epoha podsjeća nas na vrijednost trajne ljepote.“
Upravo tu leži i razlika između antikviteta i današnjeg luksuza. Dok suvremeno tržište modnog nakita nerijetko slijedi logiku brze potrošnje – stvarajući komade koji zastarijevaju jednako brzo kao i trendovi na društvenim mrežama, antikni nakit nudi drugačiji koncept vrijednosti. On nije tek ukras, nego dokument vremena, estetski artefakt i kulturno nasljeđe. Svaki kamen, svaka gravura i svaka linija oblikovani su da traju.
U svijetu konzumerizma, gdje luksuz često znači masovno reproduciranu želju, antikviteti nose etiku održivosti i individualnosti. Oni recikliraju prošlost, ali i osporavaju sadašnjost: podsjećaju da istinski luksuz nije u novitetu, nego u kontinuitetu ljepote i majstorstva.
LOUIS VUITTON otkriva novu kolekciju visokog nakita # "Virtuosity" kao oda boji, rijetkosti i vremenu
Kako PRADA tumači antropologiju luksuza # između povijesti, kreativnosti i ljudske potrebe za simbolima