Kad govorimo o povijesti mode, rijetko se prvo sjetimo rata. A ipak, upravo su ratna razdoblja, s njihovim nestašicama, restrikcijama i promjenama društvenih uloga, ostavila trajan otisak u siluetama, teksturama i filozofiji odijevanja. Od rovova do revija, ratovi su oblikovali modu više nego što na prvu zamišljamo.
Moda u Prvom svjetskom ratu: praktičnost umjesto pompe
Početkom 20. stoljeća, ženstvena moda bila je sinonim za raskoš: korzeti, dugi šlepovi, šeširi širokih oboda. No Prvi svjetski rat (1914.–1918.) ubrzo mijenja svakodnevicu, a time i odjeću. Muškarci odlaze na front, žene preuzimaju njihove poslove u industriji i javnim službama. Funkcionalnost postaje ključna.
foto: poshmark
Korzeti se odbacuju, suknje se skraćuju, rukavi pojednostavljuju. Ulice počinju ispunjavati žene u tamnim, ravno krojenim haljinama i jaknama nalik muškim uniformama. U Velikoj Britaniji nastaje i Burberry „trench coat”, zaštitni kaput osmišljen za vojsku, koji će kasnije postati bezvremenski klasik.
Drugi svjetski rat: moda pod restrikcijama
Tijekom Drugog svjetskog rata (1939.–1945.), modna industrija suočava se s još većim izazovima. Racionalizacija materijala uvodi standardizirane krojeve: nema viška, nema čipke, nema luksuza. Tkanine su namijenjene vojsci, a kreativnost dizajnera prelazi u sferu improvizacije.
U Velikoj Britaniji uvedena je „Utility Clothing Scheme”, a u Americi “L-85” regulativa, pravilnici koji određuju koliko tkanine smije sadržavati jedna haljina.
No moda ne prestaje. Počinju se koristiti alternativni materijali, kao što su reciklirani tekstil, umjetna vlakna, čak padobransko platno za izradu vjenčanica. Frizure postaju izraženije, a šminka, posebno crveni ruž, simbol je otpora i hrabrosti.
New Look: modni povratak ženstvenosti
Nakon rata dolazi eksplozija želje za životom, a time i za modom. Christian Dior 1947. godine lansira svoj legendarni „New Look”: uski struk, pune suknje, naglašena silueta pješčanog sata te time mijenja modna pravila i jednim potezom "briše" tu estetiku skromnosti ratnog odijevanja.
Ova vizija luksuza i ženstvenosti dolazi kao suprotnost ratnim godinama odricanja. Mnogi je dočekuju s oduševljenjem, drugi s otporom, jer podsjeća na potrošnju i društvene uloge koje su žene ostavile iza sebe.
Diorov New Look bio je više od kroja, bila je to snažna politička izjava, početak novog doba.
Louis Vuitton # pod istragom zbog sumnje u kriminal pranja novca u Nizozemskoj
Naša draga LJEPOTA, ESTETIKA KOJU TRAŽIMO U SVEMU, kojom smo okruženi # DIZAJN, ŠTO JE TO?