BELOW THE SURFACE // ispod površine @ TTF. Tema rendgenskog pogleda kao metafora za promišljanje unutarnjih struktura – od kostiju i organa do osjećaja, identiteta i osobnih iskustava

    Kolektivni umjetnički projekt Below the Surface okuplja studente koji kroz različite medije istražuju temu rendgenske slike – ne samo kao tehničkog alata za pogled ispod površine, već i kao metaforu za otkrivanje skrivenih slojeva stvarnosti, identiteta i percepcije.

    ttf svi

    Projekt je nastao na Sveučilištu u Zagrebu, Tekstilno-tehnološkom fakultetu, u okviru sveučilišnog diplomskog studija Tekstilnog i modnog dizajna, smjer Kostimografija, 2. godina. Mentori kostimografije: izv. prof. dr. art. Ivana Bakal, vanjska suradnica, Đurđica Kocijančić, mag. ing. techn. text., viša stručna suradnica

    Kroz slike, instalacije, odjevne predmete i druge forme izražavanja, studenti propituju granicu između vidljivog i nevidljivog, fizičkog i apstraktnog, znanstvenog i umjetničkog. Svaki rad nudi vlastitu interpretaciju "rendgenskog pogleda" – od dekonstruiranja anatomskih oblika i simbolike transparentnosti do istraživanja svjetla i sjene kao vizualnog jezika.

    Radovi su originalno osmišljeni i realizirani za Festival znanosti 2025. na temu Mreže, a temeljna inspiracija bila je 180. obljetnica rođenja njemačkog fizičara Wilhelma Conrada Röntgena.

    Studenti su kroz osmišljavanje odjevnih predmeta koji otkrivaju anatomiju tijela istražili ne samo fizičke, već i emotivne aspekte slojevitosti koju tijelo nosi. Tema rendgenskog pogleda poslužila im je kao metafora za promišljanje unutarnjih struktura – od kostiju i organa do osjećaja, identiteta i osobnih iskustava. Kroz raznolike materijale, prozirne teksture i simboličke forme, studenti su ponudili kreativna rješenja koja povezuju znanstvenu preciznost s umjetničkim izražajem. Svaki je rad likovno usklađen i pažljivo konstruiran, odražavajući individualni pristup zadanoj temi.

    Fotografije: Đurđica Kocijančić

    Nismo stranci

    Autorica rada: Aurora Martinić

    Ponekad zaboravimo da nismo izvan prirode – mi jesmo priroda. Skulptura Nismo stranci nastala je iz potrebe da sebe, a možda i druge, podsjetim na tu istinu koju svakodnevno zanemarujemo: svi mi, bez obzira na to koliko različito izgledali, u sebi nosimo istu iskru života.

    aurora martinic 9

    Grbavi kit, golemo morsko biće, na prvi pogled nema ništa zajedničko s čovjekom. No čim mu se zaviri ispod površine, doslovno, otkriva se nešto poznato: simbol naše duboke biološke povezanosti. Sisavci smo, dijelimo temeljne biološke osobine, slične unutarnje mehanizme koji nas pokreću i iste potrebe za životom. Komuniciramo, izražavamo emocije, živimo.

    Tek kad skinemo sve slojeve, sve maske opipljivog svijeta, možemo shvatiti – nismo stranci. Pa zašto se onda tako ponašamo?

    Rad je započet izradom konstrukcije od kartona, koja je potom ispunjena i kaširana novinskim papirom. Nakon oblikovanja, skulptura je oslikana akrilnim sprejevima i bojama.

    Lines of Being

    Autorica: Eva Krijan

    Inspirirana idejom rendgenske slike tijela (X-Ray), ovaj rad istražuje granicu između unutarnjeg i vanjskog – onoga što pokazujemo i onoga što ostaje skriveno ispod površine. Kroz modni izričaj povezuju se simbolika tijela, anatomije i identiteta.

    Eva KRIJAN

    Korzet i kratka suknja izrađeni su od žutice – materijala odabranog zbog njegove sirove teksture i prozirnosti. Na korzetu se nalaze crne trake koje asociraju na rebra i strukturu kostura, vizualno prizivajući rendgensku sliku prsnog koša. Te trake istovremeno podsjećaju na krhkost i snagu ljudske građe, ali i na unutarnju strukturu koja često ostaje nevidljiva.

    Kombinacija materijala, boja i forme gradi kontrast između mekog i čvrstog, vanjskog izgleda i unutarnje stvarnosti.

    Truth Lies in the Spine

    Autorica: Nina Letica

    Rad, inspiriran rendgenskom slikom i životinjskom anatomijom, prikazuje sklad čovjeka i prirode. Ljudska kralježnica, kao stup i nositelj tijela i egzistencije, u ovom je djelu simbolički povezana s ribom – ona je ta koja vodi, koja nosi posljednju riječ.

    nina letica3

    Haljina s prikazom ljudske kralježnice izrađena je od oprane žutice, na koju je našivena kralježnica koja ujedno i konstrukcijski podupire odjevni predmet. Sama kralježnica oslikana je na optički bijeljenoj tkanini, bojama koje asociraju na rendgensku sliku – nijansama plave, crne i bijele. Površina haljine suptilno je oslikana plavim tonovima, čime se dodatno naglašava vizualni dojam dodira s vodom.

    Oglavlje prikazuje kostur ribe udičarke, poznate po svjetlećem izraslini kojom osvjetljava put u tamnim dubinama – simbolički prikaz navođenja kroz nepoznato.

    Mentorica bojadisanja: red. prof. dr. sc. Ana Sutlović

     

    The Voiceless Body

    Autorica: Ines Dušak

    Rad istražuje rendgen ne samo kao medicinski alat, već i kao metaforu za prodiranje ispod površine – u ono skriveno, potisnuto ili zaboravljeno.
    Odabir crnog i tamnoplavog tila temelji se na njihovoj prozračnosti i slojevitosti, što vizualno evocira čin rendgenskog snimanja – prolazak svjetlosti kroz tijelo i otkrivanje unutarnjih struktura.

    INES DUŠAK

    Crni til simbolizira nepoznato, nesvjesno i strah – ono što se skriva ispod kože, kako u doslovnom, tako i u prenesenom smislu. Tamnoplavi til asocira na hladnoću i sterilnost medicinskog okruženja.

     

    Iza kulisa tijela

    Autorice: Katarina Božičević, Martina Bubanj i Nika Pendić

    Ovaj kostimografski rad nastao je kao odgovor na zadanu temu „rendgen“, s ciljem istraživanja ljudske anatomije kroz oblikovanje odjevnog predmeta. Glavni fokus stavljen je na prikaz unutarnjih struktura tijela – ponajprije rebara i kralježnice – kroz formu haljine, čime se briše granica između vanjskog izgleda tijela i njegove unutarnje građe.

    NIKA PENDIĆ MARTINA BUBANJ KATARINA BOŽIČEVIĆ

    Kao što naslov rada sugerira, Iza kulisa tijela vodi promatrača iza površine, poput pogleda kroz rendgenski aparat, otkriva skriveni svijet kostiju, tkiva i konstrukcije koja nosi tijelo. Haljina tako postaje pozornica, a anatomija glavna uloga.

    Krojački pristup temelji se na kontrastu između anatomskih, gotovo skulpturalnih elemenata u području torza i drapiranih, mekanih formi donjeg dijela haljine koje asociraju na slojeve tkiva ili mišića. Gornji dio kostima konstruiran je tako da imitira oblik rebara i kralježnice, koristeći punjenje i izreze koji stvaraju trodimenzionalni efekt s ciljem postizanja dojma „rendgenskog pogleda“ kroz tijelo.

    Materijali uključuju tamnoplavu tkaninu kao osnovu, dok je u području rebara i kralježnice korišten traper okrenut na naličje. Njegova svjetlija boja i hrapavija tekstura naglašavaju unutarnju strukturu tijela i vizualno se izdvajaju iz cjeline. Rubovi trapera namjerno su isčupani kako bi se postigao dojam trošnosti i ogoljenosti – kao da je vanjski sloj tijela uklonjen, ostavljajući kostur izložen pogledu.

    Transparent body

    Autorica: Nikolina Pavlović

    Koncepcija rada temelji se na temi tjelesnosti i znanstvenog pogleda na ljudsko tijelo, s naglaskom na prikaz rebara – jednog od osnovnih elemenata ljudske anatomije, simbola zaštite, ali i ranjivosti.

    Nikolina Pavlović

    Centralni motiv – stilizirana struktura rebara – izrađena je od crnog filca, materijala čvrste, zatvorene, gotovo nepropusne teksture. Filc simbolizira fizičko, opipljivo i stvarno – konstrukciju tijela koju znanost često svodi na funkciju i oblik.

    Nasuprot tome, podloga je izrađena od zračne čipke – nježne, transparentne tkanine koja dopušta pogledu da prodre, ali ne u potpunosti. Čipka simbolizira kožu, dah, propusnost, ali i granicu između unutarnjeg i vanjskog svijeta. Kroz nju su strogo prošivene crne linije koje formiraju raster – aluziju na rendgenske snimke, digitalne prikaze i znanstvene metode kojima se tijelo danas mapira, mjeri i „čita“.

    Unatoč toj strukturi, tijelo ostaje kompleksno, višeslojno i uvijek djelomično skriveno. Rebra, iako jasno prikazana, lebde na podlozi ne samo kao anatomski element, već i kao znak intime – mjesta daha, unutarnjih organa i emocija. Time rad postavlja pitanje: koliko zapravo znamo kada „vidimo“ tijelo? Je li transparentnost tek iluzija?

     

    Corpus fragmentum

    Autorice: Dorotea Kolatahi i Lucija Štajcer

    Corpus fragmentum istražuje odnos između medicinske objektivnosti i subjektivnog iskustva boli, promatran kroz prizmu ženskog tijela i njegove sustavne zanemarenosti unutar zdravstvenog sustava. Kostimografsko rješenje oslanja se na vizualni jezik rendgenskih snimaka – medija koji istovremeno razotkriva i depersonalizira tijelo.

    DOROTEA KOLATAHI I LUCIJA ŠTAJCER

    Haljina, podijeljena na tamnoplavu i bež polovicu, odražava kontrast između unutarnje stvarnosti (prikazane kroz anatomsku strukturu) i vanjske percepcije (obilježene dijagnostičkim rukopisima, interpretacijama i previdima). Tamnoplavi dio, preko kojeg se proteže skulpturalni 3D prikaz dijela kostura, simbolizira fragmentirano prepoznavanje simptoma – tijelo je vidljivo, ali nije razumljivo.

    Naziv Corpus fragmentum (lat. "fragmentirano tijelo") nosi dvostruko značenje: referira se na doslovnu podjelu kostima i prikaza tijela, ali i na simboličku rascjepkanost identiteta, iskustva i prava na vlastito zdravlje.

     

    X-pets

    Autorica: Emma Klobučar

    Ovaj projekt istražuje kontrast između vanjske percepcije kućnih ljubimaca i njihove unutarnje strukture. Ljubimce najčešće doživljavamo kroz njihov izgled, osobnost i emocije koje u nama bude, no rijetko razmišljamo o njihovoj anatomiji – o kostima i zglobovima koji im omogućuju kretanje, igru i svakodnevnu prisutnost u našem životu.

    emma klobucar 44

    Kroz izradu 3D skulptura kućnih ljubimaca, oslikanih poput rendgenskih prikaza njihovih kostura, rad otkriva ono što je oku inače nevidljivo – složenost i preciznost lokomotornog sustava koji stoji iza svake njihove kretnje i interakcije.

    Prvi korak u izradi skulptura bio je oblikovanje temelja svake životinje pomoću žice, aluminijske folije, novinskog papira i krep trake. Nakon što su postignute željene proporcije, skulpture su učvršćene tehnikom kaširanja. Po završetku sušenja, bile su spremne za bojanje i oslikavanje rendgenskih motiva.