Nekako su se posljednjih godina u modu vratila šira ramena u ženskim sakoima – ne onako brutalno kao što je to bilo u osamdesetima, već suptilno, pa su uz potfrknute rukave, prizvali onaj dojam moćnog power dressinga! Povodom izložbe o osamdesetima koja je neki dan otvorena u zagrebačkom HDLU, prisjetimo se početaka tih velikih ramena, svih onih serija poput legendarne Dinastije a nakon nje i Murphy Brown s Candice Bergen koje su, od dokonih bogatih dama u večernjim toaletama, pa sve do urednice vijesti u sakou i strogo poslovnom stylingu, odlično predstavljale svijet mode koji se kroz to desetljeće znatno mijenjao…
Matija Vuica, osamdesete, foto: Igor Kelčec
I kod nas su bile ikone stila u skladu sa svjetskim trendovima - Matija Vuica i njezine kreacije iz osamdesetih odlično predstavljaju duh vremena, baš kao i rad slavnog Rikarda Gumzeja, ali i Tončija Vladislavića koji je širinu siluete naglašavao kroz eterični plise… Istovremeno, Donassy je predlagala kompaktnu, no oblu formu, a valovite su linije bile neizostavan dio njezine siluete. Volumen je bio poželjan, naročito u gornjem dijelu tijela, sve kako bi se naglasila i istaknula moć žene tog doba. Bila ona korporativna ili tek ide na bal kao pratnja bogatom suprugu. Danas se širimo nježnije, nosimo mekše sakoe koji imaju fluidnu notu čak i uz naglašena ramena, pa smo ipak nekako postale šefice s dozom ženstvenosti…
Murphy Brown iliti Candice Bergen kao slavna TV novinarka iz slavne serije s kraja osamdesetih
No, kako je to izgledalo onda, komentira Ana Lendvaj, naša vodeća modna novinarka i jedna od autorica postava izložbe Osamdesete – slatka dekadencija postmoderne u HDLU: - Emancipacija žena počela je izumom prve veš mašine, usisavača za prašinu i svih aparata koji su joj olakšavali posao da bi se uz kućne poslove mogla još i dodatno zaposliti izvan svoga doma. Tu je pak žena nagazila na muški svijet rada koji je prema njoj dugo bio nemilosrdan, a to je ostao do danas prepuštajući ženama najčešće tipične ženske poslove, slabije plaćene i niže društveno rangirane. Žene su, međutim, obrazovanjem stjecale kvalifikacije za poslove "rezervirane" za muškarce – s vremenom su postajale šefice, a podršku im je u tome dala moda! Morale su djelovati snažnije, nipošto kao krhke tajnice koje cvrkuću i donose kavu... - .
Dinastija
- Osamdesetih godina to je postalo najvidljivije u takozvanom power dressingu. Muškarci imaju široka ramena pa su to morale imati i žene da bi im u poslu uvjerljivo stajale uz bok. U tom su pogledu modne 80-e androgine. A retro moda koja se oslanja na 80-e derivirala je tu starinsku širinu ramena na puno atraktivnih načina. Učinila ih je šiljatim kao u Batmanovoj ikonografiji, odnosno u neogotik modi. I legendarna novinska šefica Murphy Brown u sjajnoj interpretaciji Candice Bergen nosi "muške" komade odjeće. I ona u toj slavnoj tv seriji s kraja 80-ih mijenja tajnice, ali zapošljava i tajnike, podsjećajući da su nekad i tajnički posao radili isključivo muškarci. Ponekad je širina muški krojenih sakoa s umetnutim jastučićima za ramena dosezala groteskne razmjere, ali ženama je bilo normalno nositi tako nešto na posao - .
Donassy @ HDLU, Osamdesete - slatka dekadencija postmoderne / haljina iz 1988.
- Naravno da je i hrvatska moda 80-ih pratila taj trend zbog čega neki 80-e smatraju i razdobljem ružne mode. No sve je ovisilo o mjeri, pa se sjećamo kako je slavni jugoslavenski i hrvatski modni kreator Rikard Gumzej koji je odijevao sve poznate osobe u regiji – od klizačice Sandre Dubravčić do domaćih i stranih tv i filmskih zvijezda poput Richarda Chemberlainea – znao kako ta golema ramena haljina ili sakoa učiniti lijepima. Kreirao ih je tako da se lepezasto šire i spuštaju niz ženina ramena. I po tome je ostao zapamćen u avangardnoj modnoj sekciji 80-ih - .
Tonči Vladislavić / tjedan mode, 1984.
Japanski dizajneri, kao pioniri svjetske modne avangarde u osamdesetima, imali su, i zadržali, ljubav prema volumenu... kreacije Issey Miyake, foto: Irving Penn
Issey Miyake, 1984.