Wes Gordon prije oko godinu dana sjeo je u glavnu fotelju dizajnerskog tima brenda Carolina Herrera, jer je 79-godišnja dizajnerica otišla u penziju i postavila na svoje mjesto 32-godišnjeg modnog autora. Iako je dobro počeo, jer CH brend poznat je po eleganciji, ljepoti i američkoj klasici, Wes je nedavno uzburkao duhove prošlosti, odnosno podigao modnu prašinu u resort 2020 kolekciji. Naime, posudio je dizajn iz meksičke etno baštine, te ga je meksička ministrica kulture pozvala javno, da objasni na temelju čega je on koristio elemente njihove etno baštine u novoj kolekciji te kamo ide profit od prodaje tih odjevnih predmeta. A naravno da su CH kreacije izuzetno skupe i kvalitetne.
CAROLINA HERRERA // WES GORDON // RESORT 2020.
Sve je komentirala naša dizajnerica Loreta Gudelj Barać, koja i sama koristi slične motive u svojim Loré kolekcijama – no, ona je to napravila na pošten način. Platila je.
- Problem korištenja etno motiva je uvijek polemičan jer često ne postoji patent korištenja stoljetnih motiva. Primjer je dizajn cvijeća koje je koristila Herrera, a koji je isti kao i na peruanskim mantos huancainos de Huaylarsh. Križni cvjetni vez nalazimo i na sjevernoj obali Perua, a sarape se pojavljuje i u Guatemali. Područje je to koje je širilo indijansku kulturu pod kolonizacijom te se srećom tradicijska baština očuvala, a tko je inspirirao koga teško je reći. Tko ju je izmislio i kad te tko ju ima pravo koristiti kompleksno je pitanje dokle god baština nije pod jasnim patentnom koji se treba platiti (što apsolutno podupirem iako nisam sigurna da bi ikad ti novci završili kod domorodaca) – komentirala je Loreta.
CAROLINA HERRERA // WES GORDON // RESORT 2020.
- Carolina Herrera ne poriče jasnu inspiraciju Meksikom i kaže da je kolekcijom htjela pokazati svoju ljubav prema toj državi. Ima li se dizajnerica porijeklom iz Venezuele manje pravo inspirirati Meksikom od meksičkog Olmos y flores? Imaju li veće pravo indígenas koji također nisu izmislili motive već njihovi davni preci? Vrlo vjerojatno bi bilo najljepše da je na kolekciji sudjelovalo domorodačko stanovništvo iako sumnjam da je na komadima bio u pitanju ručni vez zbog duge izrade. Ipak, smatram da je dizajnerica vjerojatno donacijom domorodačkim zajednicama od prodaje mogla riješiti netrpeljivost koja je tamo prisutna - nastavlja Loreta.
LORE GUDELJ // OTOMI KOLEKCIJA
- Ja sam također koristila otomi motiv, iako u strogoj limitiranoj kolekciji za koji sam platila patent američkoj dizajnerici Eleanor Grosch u potpisanoj kolaboraciji i broju modela. Ona je ranije redizajnirala otomi motive te se nisam htjela zezati sa situacijom gdje bi me netko mogao prozvati. Također, moj motiv izrade kolekcija je jasan, a svakako nije masovna zarada u najskupljoj vrsti ručnog grafičkog tiska. Osobno mislim da je Herrerina kolekcija prekrasna, kako bih voljela da moja izgleda da imam mogućnosti i tržište za uložiti 10000 kn po komadu samo u materijal – zaključuje Loreta.
CAROLINA HERRERA // WES GORDON // RESORT 2020.
Očito je poslovni model korištenja etno baštine jasan – pošteno plati, učini nešto za očuvanje tradicije, tehnika i motiva i lijepo koristi u kolekciji. To je fer. Sve drugo, inspiracija, hommage i ono što podsjeća je granično, rubno ponašanje, ponekad bahato, ponekad slučajno, iz neznanja.
Činjenica da bi ovdje države, odnosno ministarstva kulture trebala napraviti nešto po tom pitanju. Tek kad definiraš, očuvaš, arhiviraš i kategoriziraš baštinu, tek onda možeš reći da je nešto očuvano. Iako, Meksikanci su ovdje zauzeli stav, priča će zasigurno imati nastavak. A do onda, zamisli koje sve mi blagodati nismo očuvali niti arhivirali, iako mnogi znaju da upravo u toj tradiciji leži – blago.
CAROLINA HERRERA // WES GORDON // RESORT 2020.